Gemeenteraad van 27 en 28 november 2023: Ilse Coopman

Interpellatie:  Voetpadenplan

We zijn allemaal voetgangers, ergens onderweg, meestal en hopelijk zelfs elke dag. Voor ’t werk of privé, gehaast of slenterend, met of zonder hond. Naar het werk, school en terugkerend. In een prachtige stad zoals Brugge, ook de randgemeenten, is dat dikwijls erg prettig. Het is de taak van het bestuur om ervoor te zorgen dat iedereen dit vlot, veilig en comfortabel kan doen. Ongeacht of je nu een marathon kunt lopen, je moet behelpen met een rollator, een blindengeleidestok, een buggy voortduwt of in een rolstoel je verplaatsing maakt. Recent haalde de voetgangersbarometer het nieuws. Een initiatief van de voetgangersbeweging en co. Daaruit blijkt dat men niet zo tevreden is over de staat van de voetpaden in veel steden en gemeenten. Zo ook in Brugge.  We moeten het stellen met een magere score van 10.8 /20. Dat is net niet gebuisd. Ook bij huisbezoeken, waar velen onder ons al naarstig mee gestart zijn, horen we veel klachten van Bruggelingen over de lamentabele toestand van nogal wat voetpaden. Zowel in de binnenstad als in de deelgemeenten. Soms liggen de voetpaden er ronduit gevaarlijk bij. Voor mensen in een rolstoel , die zich met behulp van een blindengeleidestok verplaatsen, die zich behelpen met een rollator of een buggy duwen staat een wandeling gelijk met grote ellende. De klachten gaan van oneffen voetpaden tot te smalle doorgangen of veel obstakels op de voetpaden. Wij ijverden daarom in 2018 al voor een heus voetpadenplan met een analyse en een plan van aanpak om de staat en toegankelijkheid van voetpaden drastisch en gestaag te verbeteren.

Vandaar onze volgende vragen:  Gaat de stad aan de slag met de analyse die gemaakt werd door de voetgangersbeweging en co? Is de stad zich bewust van de pijnpunten, werden die in kaart gebracht, werd zelf een analyse uitgevoerd? Is een prioriteitenlijst en een plan van aanpak hiervoor opgesteld? Wat is de stand van zaken hiervan?  Wat met de obstakels die voetgangers hinderen en zelfs gevaarlijk kunnen zijn?

 

Aansluiten interpellatie bussenplan  

Ik sluit me graag aan bij de terechte vragen die collega Sintobin stelt in verband met de verdere evoluties van het gewijzigde bussenplan. In de uitleg die we in het berek kregen over de evaluatie en de doorgevoerde wijzigingen werd alvast duidelijk dat de door ons voorspelde pijnpunten ook effectief problematisch bleken te zijn. Problematisch voor ouderen, voor jongeren, voor bepaalde delen van Brugge, .. dat daar foute keuzes gemaakt zijn die nu moesten rechtgezet worden. Had men, zoals het hoort, omgekeerd gewerkt en eerst de mensen bevraagd, dan had men dit misschien grotendeels vermeden. Daarom een oproep om verder de vinger aan de pols te houden, op een manier waarop iedereen makkelijk zijn mening kan geven. En de vraag hoe u dit verder zal opvolgen en eventueel nog bijsturen. Zeker Koolkerke wil ik hier toch nog even apart aanstippen. Daar blijft de bereikbaarheid niet in orde. Kan dat nog op korte termijn verholpen worden?  

Ten tweede komt er nu ook een nieuwe fase in die uitrol van dit bussenplan aan. Opnieuw veranderen heel wat lijnnummers. Een ander heikel punt was vorige keer de communicatie, die warrig en erg laat was en veel mensen nog ongeruster maakte. Heeft men hier deze keer wel een ander plan van aanpak om de mensen te informeren en gerust te stellen?

 

Interpellatie: Waterschade Sint-Pieters

De toch wel zeer verontrustende beelden na de wekenlange regen in de Westhoek zijn op ons netvlies gebrand. Die watersnood heeft ook Brugge even geraakt. Bewoners van de Sint-Pieterskerklaan spraken ons aan over het opstijgende water en de waterschade in de kelders van hun huis. Daarop gingen collega Pol Van Den Driessche en ikzelf ter plaatse kijken en stelden vast dat er effectief water staat in verscheidene kelders. Dat water komt van de straatkant, zowel van onderaan maar ook soms van door de muur gesijpeld, door de 'inspectieopening' die verplicht is. Ook bij mensen die hun kelder al waterdicht maakten. Soms stond het water dan 20 cm hoog. Natuurlijk viel er de jongste weken veel regen. Maar dat gebeurde vroeger ook al, evenwel zonder noemenswaardige problemen in deze buurt. Het is pas sinds de straat, na grondige rioleringswerken, is heraangelegd dat de kelders nu onderlopen of pakken meer water te herwerken krijgen. Zonder zelf specialisten in deze materie te zijn, lijkt het evident dat er een oorzakelijk verband bestaat tussen recente werken en de huidige waterschade. 

Dit zorgt uiteraard voor problemen, met ook nog onprettige geuren erbovenop of schade aan materiaal en toestellen die er staan. Sommigen durfden zelfs de verwarming niet aan te steken, omdat de ketels in de kelder staan. Allemaal zeer onprettig bij deze kouder wordende temperaturen. 

We vernamen dat er onlangs infovergaderingen en bezoeken aan getroffen huizen plaatsvonden, waarop ook stadsdiensten aanwezig waren. Weliswaar soms op ongelukkige momenten (zoals op namiddagen wanneer de meeste mensen aan het werk zijn). Maar een afdoend antwoord kregen de bewoners toen niet, laat staan dat zij een kosteloze oplossing kregen aangereikt. Daarna volgde een brief, niet toevallig net na het indienen van onze schriftelijke vraag en na berichten op sociale media. Daarin riep de stad de mensen op om waterschade te melden om die meldingen aan de verzekeraar van de stad te kunnen doorgeven zodat ze zowel de oorzaak als een oplossing kunnen vinden. Blij dat de stad haar aandeel in deze waterschade erkent.

Daarnet hielden deze bewoners nog een actie op de burg omdat ze ontevreden blijven met de reactie van de stad, ze zijn teleurgesteld en vinden de reacties bedroevend en willen men hun actie nogmaals drukken op de ernst van de zaak. Iets wat wij met deze interpellatie mee willen ondersteunen.

Daarom hebben wij voor u volgende vragen:

- Werd dit probleem al ernstig door deskundigen bekeken en onderzocht?

- Wat was betreffende de waterproblematiek gekend door voorstudie voorafgaand aan de werken? Hoe werd hierop ingespeeld bij de werkzaamheden? 

- Wat met de invloed hiervan op de rest van de werkzaamheden? Worden die anders aangepakt? Wordt daar dezelfde waterproblematiek voorzien? 

- Wat gaat het stadsbestuur ondernemen om het probleem aan te pakken? Hoe zal u de getroffen mensen bijstaan om een einde te maken aan deze overlast? Binnen welke termijn zal dit gebeuren?

- Hoe worden de bewoners gecompenseerd voor de geleden schade? Welke stappen ondernam de stad hier al voor? 

- Zijn andere gebieden in Brugge gedetecteerd waar ook wateroverlast (al dan niet door werken) zou kunnen ontstaan? Is hier een plan van aanpak voor in geval van nood? 

- Bestaat er een heldere procedure of calamiteitenfonds via een eenloketsysteem waar burgers die schade geleden hebben - door het toedoen van werken uitgevoerd door of in opdracht van de stad - terecht kunnen om die te melden en eventueel vergoed te zien. 

- Wat met de mensen die huren bij Vivendo die getroffen zijn, wat onderneemt Vivendo als verhuurder?

 

Tussenkomsten

 

Technische Dienst - verkoop voormalig kinderdagverblijf ‘t Stampertje, Blankenbergse Steenweg 198 - goedkeuring.

Gezien de hoge verbouwkosten en de grotere plannen is het logisch dat het voormalige kinderdagverblijf ’t Stampertje wordt verkocht. Deze verkoop laat ons toe het brugje te maken met ander nieuws over daklozenopvang. Een ander leegstaand gebouw, huize Minnewater, wordt momenteel als uitbreidingslocatie gebruikt voor deze noodzakelijke nachtopvang. Een goede zaak, maar geen structurele oplossing.  Werd bij deze locatie, of andere gebouwen die verkocht worden, gekeken of er opties zijn om de nachtopvang uit te breiden? Er blijkt immers een steeds weerkerend tekort aan opvangplaatsen te zijn, vooral tijdens de winter. De oplossing in Huize Minnewater lijkt ons maar tijdelijk te zijn, tot de verbouwingswerken achter de rug zijn.

Wat erna met die winteropvang?  
 

Politie - aankoop toestel voor identificatie en staalname van drugs - voorstel - wijze van gunnen - goedkeuring. 

 Wij met de N-VA fractie zijn blij vast te stellen dat de strijd tegen drugs een prioriteit blijft voor de Brugse politie. Het druggebruik blijft ook in ons gezellige Brugge een probleem dat ook groter wordt.  We blijven erop aandringen dat het stadsbestuur en de politie hierop hard inzetten. Daarbij is het belangrijk dat het beleid de drie pijlers steunt: preventie, behandeling en repressie. We kunnen en we mogen druggebruik, maar zeker ook het drugs dealen niet toestaan. Het verwoest te veel levens, soms ook zeer jonge.  

Dit toestel is daarin zeker een noodzakelijke aankoop. Het versterkt de veiligheid van onze politiemensen en verbreedt en verhoogt ook de kansen om dealers te pakken én gestraft te krijgen.  Zal één toestel voldoende blijven als blijkt dat de inzet ervan positief wordt geëvalueerd? Zeker gezien de Zeebrugse haven die aantrekkelijk lijkt te zijn als draaischijf voor drugshandel. Zijn er plannen om meer toestellen aan te kopen?  Aansluitend: werden er extra maatregelen genomen in de procedures bij inbeslagname en stockage van drugs in Brugge en Zeebrugge?  

 
Preventiedienst - buurtcomités - reglement voor gebruik buurtcheques - reglement voor gebruik buurtoppeppers - goedkeuring. 

We vinden dit op zich een warm concept. Een kleine impuls die initiatieven van Bruggelingen ondersteunt om iets te organiseren voor een warme en verbonden buurt. Maar het zou echt wel laagdrempelig moeten zijn. 

Stel u voor, u zit daar samen met enkele buren rond de uitdovende barbecue, pintje in de hand en op die gezellige zomeravond beslissen jullie om iets te organiseren voor de buurt. Een van de buren hoorde iets waaien over zulke buurtoppeppers en dat je daar wel 500 euro kon van krijgen.  

Maar dan gaan ze kijken wat ze precies moeten doen om aan dat bedrag te kunnen geraken.  

Ten eerste moeten ze zich registreren als buurtcomité, dan moeten ze al met 4 buren zijn op 4 verschillende adressen en moeten ze door de dienst ook erkend worden als dusdanig.  

Oké tot daar aan toe.  

Dan kunnen ze dat bedrag krijgen (ik citeer) ‘Enkel als erkend buurtcomité dat al minstens 1 buurtcheque toegekend kreeg in de afgelopen twee jaar.’ 

Stel nu nog dat ook deze voorwaarde vervuld is. Dan moeten ze weer een aanvraag doen die moet gestaafd worden met een kostenraming van het project alsook een gemotiveerd, inhoudelijk plan. 

Zelfs als ze aan al die voorwaarden voldoen, en er is nog geld in het laatje dan is het nog niet zeker dat ze dit krijgen. Want…  

Ik citeer opnieuw: ‘Aanvragen die niet behandeld kunnen worden vanwege een grote vraag of druk op de cel Brugse Buurten, worden op de wachtlijst geplaatst en in het daaropvolgend jaar als eerste behandeld.’  

Geef toe, meneer de schepen, deze rompslomp werkt meer als een doodmepper dan een oppepper om mensen iets te laten organiseren voor en in hun buurt.  

Voor een bedrag van maximaal 500 euro moet men een hele administratieve mallemolen doorlopen en zijn er toch wel tal van voorwaarden opgesteld. Kan dit niet slanker, sneller, makkelijker? Zodat we nog meer mensen toegang geven tot dit initiatief en niet enkel diegene die nu al bereikt worden? 

Om met een positieve noot af te sluiten is er wel iets anders waar we trouwens wél heel erg blij van worden. Een laatste citaat: ‘Het buurtcomité engageert zich om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteit.’  Heel fijn dat dit belangrijke, verbindende én gemeenschapsvormende aspect zo expliciet in het reglement is opgenomen.  

 
 Preventiedienst - Operatie Proper (Ovam/Mooimakers) - werking en reglement - goedkeuring.  

Onze N-VA fractie vindt het een goede zaak dat opnieuw een samenwerking met Mooimakers wordt opgezet. Het is een positieve benadering om samen zwerfvuil op te ruimen. Een concrete suggestie: vergeet ook de sportverenigingen niet te betrekken, naast de scholen en jeugdverenigingen doen zij ook zeker graag iets terug voor de gemeenschap.  

Want zwerfvuil, gewoon in de berm gegooid of vaak zelfs met zakken vol afval tegen de vuilnisbakken aan geplaatst gedumpt, het blijft een probleem. Door uitpuilende vuilnisbakken is onze stad niet oltied zo schoane.  

Vandaar nogmaals onze oproep om sensoren te plaatsen in vuilnisbakken die frequent overvol zitten. Zo kan men gericht en frequenter legen op drukke momenten.  

Nogmaals ook onze vraag om vervuilers te straffen met werkstraffen en hen zelf te laten ondervinden hoe ondankbaar het is steeds weer de vuilnis van anderen te moeten opkuisen.  

Nogmaals ons pleidooi om zwerfvervuilers op te sporen door achtergelaten vuilnis grondig te doorzoeken, een tactiek die in Antwerpen vruchten afwerpt.  

Een zachte, positieve aanpak, heel zeker! Maar die gaat hand in hand met een repressieve aanpak waarbij vervuilers opgespoord en gestraft worden.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is