Gemeenteraad van 26 juni 2023: Nele Caus

1/ Rode kaart voor geweld in en rond Jan Breydel

Vanuit onze fractie gaan we uiteraard deze 2 politieverordeningen goedkeuren.

Meer en meer zien we incidenten in en rond de voetbalstadions, ook in Vlaanderen. Een spijtige evolutie waar ook Brugge niet van gespaard bleef. Al moeten we niet aan paniekvoetbal doen, voorlopig zijn dit eerder geïsoleerde incidenten.

Voetbal is en blijft nochtans een echte volkssport. Geweld hoort daar gewoonweg NIET thuis. Voetbal brengt veel mensen samen, ook familiies met kinderen.

Vandaar een aantal bezorgheden en opmerkingen van onze kant.

We lezen dat er nog steeds gewerkt wordt met verschillende perimeters, wat op zich een goede zaak is. In het verleden heb ik dit reeds aangekaart, ik herhaal graag mijn bezorgdheid. We merken op en rond de Platse en het stadion toch meer en meer individuen die in se daar niet thuis horen. Ze hebben wegens wangedrag in het verleden een stadionverbod en mogen zich in principe niet in deze perimeter bevinden. Op vandaag zijn er nog geen noemenswaardige incidenten geweest maar we gaan toch niet wachten tot het te laat is. Dit gedoogbeleid is ons inziens een fout signaal. Hoe zien jullie op vandaag toe op de handhaving van deze perimeters? In de nieuwe Voetbalwet en het actieplan Samen voor Veilig Voetbal zien we dat we dat 1 van de pijlers een strenge handhaving is. Vanuit onze fractie dringen we hier dan ook op aan zodat ook de Brugse wedtrijden in veilige en gezellige omstandigheden kunnen blijven verlopen.

Tenslotte hadden we graag op een pijnpunt gewezen. Meer en meer zien we pyrotechnisch materiaal onze stadions binnensluipen. Opnieuw betreft het een kleine minderheid die het voor de grote meerderheid verpest. In de verordening lezen we dat er een onderscheid gemaakt wordt qua risico. Bij de hogere risicowedstrijden worden de veiligheidsmaatregelen verscherpt en is er een zeer strenge toegangscontrole.

Navraag leert ons echter dat die harde kernen heel ‘slim’ tewerk gaan. Naar verluidt wordt het pyrotechnisch materiaal en andere verboden voorwerpen al een tijd op voorhand binnengesmokkeld in de stadions door supporters, bezoekers van andere ploegen. Dit doorgaans bij laagrisicomatchen. Kan er hier alsnog een verhoogde controle worden voorzien? Of een grondige inspectie, swiping van de tribunes, net voor de risicomatch? Misschien kunnen op deze manier alweer een pak baldadigheden vermeden worden? De schepen van Sport en federaal Kamerlid zit alvast op dezelfde lijn met ons ;-)

Zijn er nog andere extra maatregelen gepland nav deze nieuwe voetbalwet? Of volstaan voorlopig deze 2 verordeningen?

In de rand van dit dossier hadden we ook graag gepeild naar de stand van zaken in het stadiondossier. In februari hebben jullie aangekondigd dat de stedenbouwkundige vergunnig werd aangepast voor die afstandsparkings en ook het mobiliteitsplan werd bijgestuurd. Is er al verder nieuws?

Kortom, N-VA Brugge vraagt om een kordate toepassing van deze wetgeving en een zero-tolerantie voor geweld, racisme of elk krapuleus gedrag in en rond ons stadion. Geef die hooligans een rode kaart en laat voetbal een feest voor iedereen zijn.

 

2/ VRMI in plaats van Unia

Heel kort over dit Regenboogplan.  We hebben eigenlijk maar 1 kleine randbemerking, toch niet een onbelangrijke bemerking hierbij. In de stukken lezen we dat er opnieuw wordt samengewerkt met Unia. Nochtans is sinds 15 maart 2023 het Vlaams Mensenrechteninstituut actief, u weet wel, de Vlaamse opvolger van Unia. Een instituut dat op onafhankelijke wijze inzet op de mensenrechten en strijdt tegen ELKE vorm van discriminatie.

U bent hiervan ongetwijfeld op de hoogte gezien de coalitiepartners van Cd&V én Open VLD dit mee hebben goedgekeurd en opgericht binnen de Vlaamse regering, partijen waar een deel van u zelf lid van is. Met onze fractie zijn we ervan overtuigd dat er beter met de VMRI wordt samengewerkt dan met Unia, gezien de focus daar te eenzijdig op gelijke kansen ligt en het Vlaams instituut onafhankelijk werkt op basis van de antidiscriminatiewetgeving en de opdrachten van Unia en de Genderkamer bij de Vlaamse Ombudsdienst bundelt. Het moet toch gaan over alle vormen van discriminatie en mensenrechten in het algemeen in plaats van   enkel te focussen op gelijke kansen? Nu lezen we enkel een vage verwijzing in de update van de websites naar het VRMI en dat is het zowat.

Waarom is er bijvoorbeeld wel een lid van Unia in het Brugs Regenboognetwerk en geen van VRMI?

 

3/ Brugge Plus, eindelijk een doorgedreven professionalisering.

Zoals u ongetwijfeld weet, zijn wij met onze fractie eerder koele minnaars van Brugge Plus.

Maar wie weet, zal het tij vanaf nu keren. We geven het alvast het voordeel van de twijfel en gaan dit punt goedkeuren. Ja, u hoort het goed, we gaan dit goedkeuren. Op het berek vorige week hebben we eindelijk een heel duidelijke en vooral zeer transparante uiteenzetting gekregen. Ook onze fractieleider Geert Van Tieghem, die zetelt in de Raad van Bestuur, was aangenaam verrast tijdens de laatste vergadering door het voortschrijdend inzicht dat er klaarblijkelijk ook binnen Brugge Plus gekomen is.

Men wil een nieuwe weg inslaan en het beter doen als voorheen. Dit komt ons inziens geen dag te vroeg, want eerlijk soms liet Brugge Plus wel grote steken vallen en kon men niet overal van een groot succes of een meerwaarde spreken.

Het is inderdaad meer dan 5 voor 12 om deze vzw op meerdere vlakken te professionaliseren. Het gaat immers over maar liefst 5 632 514 euro toelagen vanuit de stad Brugge. Voor dergelijk groot bedrag mag min op zijn minst een doorgedreven professionalisering verwachten. Tijd om dus een nieuwe weg in te slaan, vandaar onze goedkeuring. Uiteraard blijven we wel kritisch toezicht houden zodat deze engagementen en intenties ook werkelijkheid worden.

4/ Dagje Brugge, enkel voor de grote portefeuilles?

We gaan ons op dit punt onthouden. Zijn wij tegen de bootjes of de koetsiers? Zeker niet, daar moet u niet aan twijfelen. Wel om de  specifieke reden dat de aanpassing van deze tarieven misschien wel te vroeg komt.

Ik verduidelijk even:

Straks, wellicht morgen, gaan we al een eerste aanzet geven over het debat over toerisme bij de interpellaties over de cruiseschepen door de collega’s van Groen en Vlaams Belang.

Geen paniek , ik heb allerminst de bedoeling om oncollegiaal op deze interpellaties vooruit te lopen.

Maar deze aanpassing komt eigenlijk gewoonweg te vroeg. Ons inziens ware het beter nu eerst rustig alles af te wachten, alles in kaart te brengen en vooral de nieuwe bewonersbevraging af te wachten. Eenmaal we daar zicht hebben, kunnen we kiezen welke weg we verder inslaan met ons toerisme. Zelfs zo’n kleine aanpassing, alhoewel zo klein valt dit niet te noemen als men naar de nominale bedragen kijkt, zou toch moeten kaderen in een grote denkoefening.

Want gaat u nu maar eventjes na wat een dagje Brugge intussen kost voor een gemiddeld gezin met pakweg 2 kinderen boven de 12 jaar. Een snelle rekensom en we komen al aan maar liefst 244 euro!!! Nee, ik ben niet zot geworden en ben niet aan het overdrijven. Volg dat gezin eventjes mee doorheen een dagje Brugge: 30 minuutjes met de koets: €70; beklimming en bezoek van het Belfort: €56; bezoek aan Historium: €70; rn een rondvaartje op de bootjes: €48. En dan hebben ze nog niks gegeten of gedronken. 244 euro!! Een pretpark kost minder.

Ik geef het u maar mee, beste stadsbestuur.

U bent zelf ongetwijfeld al aan de slag gegaan met waar we naartoe willen met ons toerisme. Vanuit onze fractie willen we ervoor waarschuwen dat er geen zeker snobisme in ons beleid sluipt waarbij Brugge op den duur een elitaire bestemming wordt. Het is zoals steeds zoeken naar een gezond evenwicht en die goede mix waarbij we heel verstandig moeten omgaan met elke vorm van toerisme.

Tenslotte vragen we ons af waarom er niet eerder conform de inflatie voor een verhoging van 10% gekozen werd in plaats van nu 2022.  Dit lijkt ons meer aanvaardbaar én verdedigbaar. Misschien toch dit punt nog even parkeren en de beslissing uitstellen.

 

5/ Waar blijft nu eindelijk dat gelijke speelveld met gelijke spelregels.

De zomer staat voor de deur en traditiegetrouw poppen de zomerbars terug als paddenstoelen uit de grond. Ook in Brugge zien we gevestigde en minder gevestigde waarden de deuren, of liever hun terrassen, openen. Vanuit de reguliere horeca en de stakeholders merken we dat er nog steeds opmerkingen, verzuchtingen en vragen zijn bij deze zomerbars en de wijze waarop ze vergund worden. De hamvraag is en blijft of het over verfrissende of eerder deloyale concurrentie gaat? Graag hadden we volgende zaken vernomen:

- Kunt u ons een overzicht geven van de uitgereikte vergunningen voor deze zomerbars/ pop-ups?

- Waar werden er afwijkingen op de door u voorgestelde normen toegestaan, en met welke motivatie?

- Zijn er plannen om uw horeca pop-up charter verder bij te sturen en zo het gelijk speelveld met gelijke spelregels te garanderen? En vooral HOE gaat u dit doen?

- Op basis van welke criteria beslist u of deze tijdelijk initiatieven een verrijking zijn voor het lokale economisch weefsel? Want het hoort toch altijd een meerwaarde te zijn voor Brugge?

- Tegenwoordig zien we ook meer en meer dat deze zomerbars zonevreemd zijn, bijvoorbeeld in een bedrijventerrein. Betreft dit dan een tijdelijke bestemmingswijziging? Of hoe wordt dit dan vergund?

We wensen te benadrukken dat N-VA zeker niet a priori tegen zomerbars en pop-ups is. Net als veel Bruggelingen zijn we dergelijke sympathieke initiatieven vaak genegen. In horeca-arme gebieden kan het zeker een meerwaarde bieden en versterkt dit het sociaal weefsel in de buurt zoals bij Bar Visart.

Op unieke locaties kan dit een  ware aantrekkingspool vormen en Brugge als gevarieerde bestemming op de kaart zetten. Zomerbars dwingen tenslotte de reguliere uitbaters om af en toe eens te herbronnen en creatief te zijn. Een beetje concurrentie kan geen kwaad, dat tilt elkaar zelfs samen naar een hoger niveau. Zolang dit maar eerlijk gebeurt. Beste stadsbestuur, maak hier werk van en dan kan deze mooie zomer voor iedereen een tijd van genieten én goed boeren.

 

6/ Green Deal Huren en Delen

We gaan met onze fractie deze engagementsverklaring uiteraard goedkeuren. Een circulaire economie realiseren is een zaak van iedereen. In Brugge zien we dat er bij deze Green Deal voornamelijk ingezet wordt op het aspect van de deelmobiliteit, waar ook wel iets voor te zeggen valt uiteraard.

Maar waarom gaan we hier niet breder?

Zo was er één sector waar we met N-VA Brugge spontaan aan moesten denken om dit deelverhaal op toe te passen, namelijk de Maakindustrie. Dit is toch echt wel een project op maat gemaakt voor onze Brugse Makers? Hoe ziet u deze als een partner in dit verhaal?

Tenslotte lazen we met veel plezier dat er met onze kennisinstellingen wordt samengewerkt  om dit een verhaal van iedereen te maken en zo een extra stimulans te geven. Het is altijd enorm verfrissend om te zien welke creatieve input vanuit onze studenten opborrelt. Wij pleiten ervoor om sowieso altijd met de kennisinstellingen samen te werken.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is