Gemeenteraad van 26 juni 2023 Martine Bruggeman

Op 12 september 2023, over deze onderwerpen: Cultuur en toerisme, Economie en ondernemen, Nieuws van de Gemeenteraad

1/ Musea - beheersovereenkomst erfgoed OCMW bewaard op de zolders Minnewater en in OLV-ter-Potterie kerk en klooster - addendum

Onze N-VA fractie vindt het goed dat dit addendum het beheer en behoud van het roerende OCMW-patrimonium toewijst aan de Musea die ook de digitale ontsluiting op een professionele manier zullen ter harte nemen. Vooral de stukken die jarenlang op de zolders van het Minnewater lagen intrigeren ons. Er is geen inventaris, een heel gevaarlijke situatie: stukken kunnen verdwijnen zonder dat iemand het opmerkt. Samen met veel stadsgenoten is N-VA Brugge benieuwd naar wat er daar verborgen lag.  Wellicht zullen er interessante pareltjes ontdekt worden.

Enkele vragen:

Vanaf wanneer en om welke reden zijn die stukken op de zolders van het Minnewater terecht gekomen? Werden de objecten op een museaal verantwoorde wijze geconserveerd?
Het is onbegrijpelijk dat er geen volledige inventaris is, graag een verklaring hiervoor. Er is een digitale ontsluiting op komst, zal de mogelijkheid overwogen worden om in een later stadium ook een fysieke tentoonstelling te koppelen aan die herontdekte erfgoedstukken.

2/ Organiseren - reglement ondersteuning voor deelnemende kroegen aan Klinkende Kroegen en WIJklanken.

De zomermaanden worden reeds jarenlang opgefleurd met een unieke reeks muzikale optredens namelijk “Klinkende Kroegen”. Elke deelnemende kroeg krijgt 450 euro subsidie bovenop de uitgebreide logistieke steun. De kroeg organiseert het optreden en de formaliteit.

De belangrijkste vraag vanuit de sector is de limiet op decibels op te trekken, namelijk van 93 naar 95. 93 is niet meer houdbaar. Het gaat maar om één woensdagavond per kroeg en alles moet stil zijn om middernacht. Wie het aantal decibels overschrijdt wordt beboet en deze milieuovertreding kan op je strafblad komen. Om dit risico te vermijden hebben enkele kroegen afgehaakt. Wat de sector tegen de borst stoot is dat er met 2 maten en 2 gewichten wordt gewerkt: stadsevenementen en grote evenementen mogen luider.  Klinkende kroegen is een fantastische kleinschalige realisatie die we moeten koesteren. Wij hopen dat we nog lange jaren kunnen genieten van deze heerlijke woensdagavonden.