Gemeenteraad van 25 maart 2024: Pol Van Den Driessche

Op 29 maart 2024, over deze onderwerpen: Cultuur en toerisme, Leefmilieu en wonen

Tussenkomst

1/ Raamovereenkomst bloembollen

U vraagt onze goedkeuring voor een raamovereenkomst die de aankoop van bloembollen van nu tot 2027 mogelijk maakt. De kostprijs hiervan bedraagt net geen 300.000 euro, 293.617,88 euro om precies te zijn.

Dat is best een stevig bedrag. Of met een sprekend gezegde uitgedrukt: dat is geen kattenpis. 300.000 euro of, voor de wat ouderen onder ons, is dat 12 miljoen Belgische frank. Daar kan je aardig wat mee doen en ongetwijfeld veel bloembollen mee kopen.

Begrijp ons niet verkeerd. Ook wij zijn voor bloemen in de binnenstad én in de deelgemeenten. “Brugge bloemenstad”, het stond letterlijk zo in de N-VA- verkiezingsprogramma’s van 2012 en 2018. Want bloemen zijn mooi, geuren lekker, geven kleur aan de stad, helpen ons gelukkig te voelen.

Maar zoals dat is met elke vorm van pure schoonheid, met ieder waardevol geschenk, met een zalig gastronomisch etenje: je mag niet overdrijven. “Less is more”, heet dat vandaag. Je hoeft dus niet elke gevel, niet ieder pand, niet om het even welk voetpad of rotonde overdadig met bloemen te gaan versieren. Zo zijn historische gebouwen meestal gewoon ook mooi en indrukwekkend in hun authentieke vorm. Daarom pleiten wij ervoor niet alles met bloemen en bloembakken op te vrolijken. Dit sluit aan bij wat onze fractievoorzitter Geert Van Tieghem vorig jaar al stelde.

Voorzitter, schepencollege, collega’s,

We grijpen dit punt ook aan om onze bezorgdheid te uiten na verhalen van een rist personeelsleden over een wel zeer grote betrokkenheid – sommigen spreken van ‘bemoeizucht’ en ‘betweterij’ – van en door de betrokken schepen. Waardoor er ook wel eens bloemen niet worden aangeplant, gewoon omdat zij afwijken van de lievelingskleuren van de schepen. Of dat er te vroeg gemaaid moet worden in opdracht van de schepen, waardoor bloembollen een jaar later niet meer kunnen ontluiken. Stoutmoedige medewerkers gewagen zelfs van onophoudelijke tekstberichtjes om toch maar iets in een bepaalde richting door te duwen.

Ook daarom vragen we om te temporiseren teneinde de werksfeer binnen een zeer belangrijke stedelijke dienst optimaal te houden.

Interpellatie

‘Wintergloed’

Wat zijn wij en ongetwijfeld ook u allen blij dat de volgende editie van het succes- en zinvolle evenement de ‘Warmste Week’ opnieuw in Brugge plaatsvindt. Dit zal ongetwijfeld weer een groot aantal Bruggelingen en een massa bezoekers van overal in Vlaanderen naar onze stad lokken. Talloze organisaties zullen zich ook andermaal inzetten voor vele goede doelen. Fantastisch is dat.

Maar het grote succes van dit dagenlange feest had – als we eerlijk zijn - ook een schaduwkantje. Dat herinneren we ons allen uit de evaluatie. Doordat de ‘Warmste Week’ samenviel met de kerstmarkten en met het lichtspektakel ‘Wintergloed’ liep er op sommige dagen gewoon te veel volk in bepaalde wijken en straten van de binnenstad. Her en der was er bij momenten geen doorkomen aan, zelfs niet met de fiets of te voet. Waardoor het plezier, de zogenaamde belevingswaarde, stevig verminderde. Collega Nele Caus stipte dit al aan in haar tussenkomst in januari. Zij drong toen ook aan op een bijsturing.

Ik bekeek daarom even de bezoekerscijfers. In december ‘22 telden we 785.000 mensen in Brugge. In december ’23 waren dat er, schrik niet, 1.055.000!

Organisatoren van massa-events weten dat je in zo’n geval maar twee mogelijkheden hebt. Of je beperkt het aantal toeschouwers. Of je gaat de evenementen meer spreiden in de tijd. Dat eerste – een verplichte beperking van de bezoekers - willen we niet en zou ook praktisch niet uitvoerbaar zijn. Bovendien ga je dan mensen zwaar moeten ontgoochelen.

De tweede optie kunnen we wel overwegen. Door die andere publiekstrekker, met name ‘Wintergloed’, wat meer te spreiden in en over de tijd.

Zo verdeel je de bezoekers over een ruimere, langere periode. Aanvankelijk opperden we dit lichtspektakel te organiseren in de weken meteen na de apotheose van de ‘Warmste Week’ en te laten doorlopen tot pakweg de vierde week van het nieuwe jaar.

Handelaars lieten ons weten dat dit inderdaad zou zorgen voor een bredere spreiding van hun klanten, waarvan enkelen nu hun zaak voorbijliepen wegens te druk. Enkele hoteliers gaven evenwel aan dat zij in januari graag vakantie nemen en/of werken laten uitvoeren. Fair enough – zoals dat bij overleg al eens wordt genoemd - we hebben oor voor ieders verzuchtingen. Maar het algemeen belang moet natuurlijk altijd primeren. Vandaar ons aangepaste voorstel: laten we gewoon de Wintergloed-periode weer starten in november maar langer laten doorlopen, tot die derde week van januari. Doe er dus enkele weken bij, iedereen content.

Dit zal de te grote druk op de binnenstad verminderen, het genot voor de bezoekers verhogen en Brugge tijdens de eerder doodse weken van januari aantrekkelijk en levendig houden. Opnieuw even de nuchtere cijfers: zowel in januari ’23 als in januari ’24 bedroeg de hotelbezetting in Brugge amper iets meer dan 44%. De hotels zouden er dus zeer wel kunnen bij varen om in de eerste maand van het jaar iets extra doen en dus Wintergloed te laten doorlopen.

Ook het verkeer zou er wel bij varen, misschien zijn er dan wel altijd genoeg plaatsen in de parkeergarages in de stad.

We herhalen ook onze suggestie om straks alvast een stuk van het parcours langs de Reitjes en dus even buiten de absolute toeristische topplaatsen te laten lopen, zoals door de Sint-Annawijk en rond de Walburgakerk. En best ook eens denken over de mooie buurt van en rond de Ezelstraat, want daar blijft men meestal verstoken van verrassende, attractieve evenementen. Neem tot slot ook de kritische opmerkingen mee die onze succesvolle regisseur Gilles Coulier vandaag in ‘Het Laatste Nieuws’ vertolkt. Want het kan altijd beter.