Gemeenteraad van 25 maart 2024 Martine Bruggeman

Op 29 maart 2024, over deze onderwerpen: Cultuur en toerisme, Erfgoed

Tussenkomsten

1/ Eigendommen -concessieovereenkomst gebruik rotonde voor het kunstwerk “Tide Bell”.

Het werk Tide Bell oogt heel mooi, is monumentaal en zeker een meerwaarde voor Zeebrugge.

We lezen in de concessieovereenkomst dat het Vlaams Gewest verantwoordelijk is voor het onderhoud van de signalisatie en verlichting aan de rotonde.

Stad Brugge staat in voor het onderhoud van de beplantingen, de verlichtingsarmaturen voor het beeld en het elektriciteitsverbruik.

Het onderhoud van het kunstwerk zelf, de eventuele herstellingen of vervangingen zijn ook voor de Stad.In dat verband is onze N-VA fractie bezorgd omdat het kunstwerk dat robuust lijkt ook kwetsbaar is. Eerst dachten we dat de kans klein zou zijn dat het kunstwerk wordt aangereden, maar dat is niet zo onrealistisch nu heel recent gebleken is dat een wagen op de rotonde landde, net naast het kunstwerk.

De rotonde is nog in opbouw maar we vragen ons af of er reeds verlichting en signalisatie was die nacht.

We moeten er rekening mee houden dat er op het openbaar domein ook altijd gevaar sluipt voor allerlei vormen van vandalisme, denken we maar aan graffiti en dat is nog het minste.

Daarom vraagt onze fractie zich af in hoeverre dit werk verzekerd is.

In 2020, toen de beelden van op het Zand verdwenen waren, was er nogal wat commotie rond dat verzekeringsprobleem. Er waren toen slechts 6 beelden goed verzekerd. De pers noemde dit “een schande voor een kunststad als Brugge”. We hopen dat dit aantal nu positief geëvolueerd is.

Onze fractie zou het waarderen een lijst te ontvangen van alle losstaande bronzen beelden in Brugge die eigendom zijn van de Stad, met de verzekeringsmodaliteiten.

2/ Musea: Bruileenovereenkomst "The Unloved" van Ellen Harvey

De tentoonstelling “Brugge en het water” in het Groeningemuseum van Ellen Harvey (2014) was een verkapte versie van dit meesterwerk waarover het hier gaat en wel in confrontatie met vele oude schilderijen die nagenoeg nooit werden tentoongesteld.

Ik moet eerlijk toegeven, ik was er niet weg van.

De complete 23 m, weergave in de inkom van het ABC gebouw daarentegen is werkelijk grandioos. Het werk illustreert duidelijk de verbinding tussen Brugge en de zee.

In dit gigantische schilderij op basis van een luchtfoto van Brugge zijn de waterwegen ingelegd met spiegels.

Onze N-VA fractie is bijzonder blij dat dit meesterwerk in langdurige bruikleen wordt gegeven en op die manier Brugge en het water ook voor de wereld in de kijker zet.

Wat ik niet begrijp is waarom dit meesterwerk de naam “unloved”, “de onbeminde” draagt. Ik vermoed dat die naam refereert aan de expo van 2014, aan de vele schilderijen die gerelateerd waren aan het water, de reien, de kanalen, de haven en de marineschilderijen die aan de wandroosters in de reserve hingen en nooit het daglicht zagen, zij waren dus onbemind.

Onze fractie vraagt zich af wat uw visie daar rond is, meneer de schepen, ziet u het ook zo of heeft u een andere verklaring voor die naam? Want wij veronderstellen dat u als toekomstig schepen van cultuur, u was dit nog niet in 2014, dat u toch als bevlogen kunst- en cultuurliefhebber die tentoonstelling heeft gezien?

3/ Musea: nieuwe samenwerkingsovereenkomst tussen Stad Brugge en vzw Vrienden van Musea Brugge.

Onze N-VA fractie wil een lans breken voor de Vrienden van de Musea. De vzw draagt bij tot de publiekswerking van Musea Brugge en brengt de musea dichter bij de cultuurliefhebber door het organiseren van lezingen, kunstreisjes, gegidste bezoeken of wandelingen. Al jarenlang zet de vereniging zich in voor de uitbreiding van de verzamelingen, heel wat kunstwerken zijn in de loop van de tijd gefinancierd door de Vrienden. Ook het interessante en mooie museumbulletin wordt gerealiseerd in samenwerking met beide partners.

Het bestuur van de Vrienden en zijn vrijwilligers verdienen een terechte waardering, zij dragen bij om de uitstraling van Musea Brugge nog te versterken.

In de wandelgangen hoorden we dat er wat turbulentie was tussen het dagelijks bestuur van VVMB en Musea Brugge. Uiteraard zijn een vlotte samenwerking en communicatie bevorderlijk voor het bereiken van de nobele doelstellingen maar het is ook evident dat VVMB toch autonoom moet kunnen werken.

Wij hopen dat met de nieuwe voorzitter Jean Luc Meulemeester alle plooien zijn gladgestreken.