U bent hier
Gemeenteraad van 24 juni 2024 Tussenkomsten van Nele Caus
Tussenkomsten
1. Het station van Brugge, waar het onveiligheidgevoel overheerst.
Voor de zoveelste keer werd onze stationsomgeving opgeschrikt door geweld. Een tijdje terug werd namelijk een Joodse man hardhandig aangepakt en liep daarbij naar verluidt een kaakbreuk op. De beelden ervan circuleren inmiddels op de sociale media.
Vooreerst wensen we te benadrukken dat we met deze interpellatie een gewelddadige import van een buitenlands conflict niet verder willen in de hand werken en de kern van onze interpellatie ook daar niet over gaat. We gaan trouwens ook het conflict in het Midden-Oosten hier in de gemeenteraad niet oplossen, dus een warme oproep naar de collega’s om bij onze hoofdbezorgdheid blijven, namelijk de veiligheid en een nultolerantie tegen geweld en andere excessen. Want DAAR gaat het hem ons hier over. Over het feit dat veiligheid een basisrecht is. Een basisrecht van de vele pendelaars, van de schoolgaande jeugd die door het station naar school moet, van de toeristen die via het openbaar vervoer toekomen in Brugge, ….kortom van eenieder van ons. Dat basisrecht kunnen we ons inziens enkel maximaal proberen te garanderen als we dan ook kordaat optreden bij alle overlast en criminaliteit, klein of groot. DE gekende nultolerantie dus.
Het kan toch niet zijn dat ouders hun kinderen niet naar bepaalde scholen in de stationsomgeving sturen uit schrik voor de foute sfeer in en rond het station. Het kan toch niet zijn dat DIT de eerste indruk is van Brugge als men als toerist toekomt?
Wij blijven erbij dat blauw meer op straat hier de nodige soelaas kan bieden. Dit houdt ook in dat de spoorwegpolitie dringend meer ondersteuning moet krijgen. Vandaar onze vragen:
- Kunt u enige toelichting geven bij dit specifieke incident? Werd er klacht neergelegd? Is de dader intussen gekend en verhoord? Wat is hier de stavaza?
- In het verleden heeft u zelf naar uw partijgenoot minister Verlinden een oproep gelanceerd voor de versterking van de spoorwegpolitie. Een vraag die ook door onze partijgenote en onze lijsttrekker Maaike De Vreese en ook duur u, schepen Demon, werd onderschreven en herhaald. Is daar nog schot in de zaak?
- Hoe verlopen de VIP-patrouilles in de stationsomgeving, zijn daar al cijfers van beschikbaar?
Kortom, het is hoog tijd dat we alle overlast en criminaliteit, klein én groot, kordaat en efficiënt aanpakken.
2. Camera’ s in Brugge
We gaan dit punt uiteraard goedkeuren. De politie moet kunnen rekenen op alle mogelijke middelen om onze veiligheid te garanderen. Een performant camerasysteem hoort daarbij, zonder uiteraard door te slaan naar Big Brother-maaatschappij. Maar vanuit onze partij hebben wij alle vertrouwen in onze ordediensten zodat dit geenszins het geval zou kunnen zijn.
Graag hadden wij nog vernomen op welke plaatsen deze camera’s eventueel zouden kunnen bijgeplaatst worden? We lezen immer in de stukken dat men zowel wenst te vervangen als uit te breiden. Of werd er daar nog geen beslissing in genomen?
Daarnaast geven we nog graag een paar suggesties mee.
- Vanuit onze fractie vinden we het belangrijk dat er naast de vaste veiligheidscamera’s ook de omslag naar intelligente mobiele veiligheidscamera’s gemaakt wordt. Deze kunnen snel ingezet worden waar nodig en zo de pakkans verhogen.
- Daarnaast denken we ook dat het nuttig kan zijn om in de toekomst innovatieve digitale toepassingen los te laten op de camerabeelden. We weten allemaal dat de politie kampt met een personeelstekort. Op deze manier kunnen we daders sneller en effectiever opsporen én is er een intelligente én vooral efficiënte inzet van het personeel. Uiteraard wordt ook hier maximaal rekening gehouden met de bescherming van de privacy en respect voor de persoonsgegevens. Dat is een no brainer natuurlijk.
- Tenslotte pleiten we ervoor om naar de toekomst toe bij de realisatie van grote publieke en eventueel private projecten de uitrusting met vaste camera’s tot de standaardvoorwaarden te laten behoren. Elk groot project moet ons inziens op voorhand een soort veiligheidstoets doorstaan zodat men op voorhand blinde vlekken, donkere hoekjes en andere factoren die overlast in de hand zouden kunnen werken, worden uitgesloten. Goed besturen is vooruitzien, dus dit moet al van op de tekentafel starten.
Ook in Brugge waar de overlast, criminaliteit en andere grootstedelijke problematieken gelukkig nog vrij beperkt blijken, moet we waakzaam blijven en nu al anticiperen. Laten we Brugge samen zo veilig en netjes houden, vandaar onze suggesties.
Alvast bedankt om deze naar de toekomst toe mee te nemen.
Interpellatie
Brugge laat zijn lokale spelers den in de kou staan, tijdens de ‘Warmste’ Week
Op 12/6 kunnen we in pers lezen dat Stad Brugge op zoek gaat naar uitbaters voor foodtrucks en drankstanden op de Warmste Week 2024.
Het grote succes van de vorige editie indachtig zochten vele lokale helden enthousiast de concessievoorwaarden op. Was dat even schrikken zeg. De concessievergoeding is maar liefst gestegen naar 10 000 euro per stand, exclusief btw. Er worden daarnaast maar 2 loten voorzien. Het eerst lot voorziet in 4 eetstanden en het tweede in 3 drankstanden. Dit brengt de totale minimum-concessievergoeding op minimum 40 000 euro voor lot 1 en minimum 30 000 euro voor lot 2. Deze exuberante stijging deed toch wel menig wenkbrauwen fronsen. Ontgoocheld haakten dan ook vele lokale spelers al op voorhand af.
Het is dan ook onbegrijpelijk dat men als lokale overheid zijn lokale ondernemers in de kou laat staan, nota bene in de ‘Warmste Week’. Pijnlijk.
Wij delen hun gevoel en hebben hier toch een aantal pertinente vragen bij:
- Vanwaar komt de beslissing om deze prijzen zo drastisch op te trekken? Als men de verschillende nota’s erop naleest, kan men tussen de regels het antwoord vinden. Het budget van 2023 (€550 000) werd behoorlijk overschreden en het nieuwe budget van 2024 werd daarom dus fors opgetrokken naar €800 000. Ook kunnen we lezen dat de financieel directeur en dienst financiën uitdrukkelijk adviseert “om GEEN bijkomende kredieten toe te kennen via een volgende aanpassing van het meerjarenplan. De nodige budgetten kunnen wel verschoven worden vanuit andere projecten (die dan eventueel geschrapt worden) (maar daar moeten we niet naïef in zijn, we kennen uw bereidheid om projecten te schrappen, deze is nihil en al zeker met de lokale verkiezingen op komst) OF, en hier komt de aap uit de mouw, voorzien worden door compensatie met bijkomende inkomsten. AHAAAAA, op deze manier is er al 36000 euro gevonden ter compensatie, nietwaar?
- Vreest u niet dat op deze manier de kleinere, lokale spelers al op voorhand uit de boot vallen? De Warmste Week zal ongetwijfeld een positieve impact hebben op de lokale economie. In 2023 zagen we dat bezoekers vooraf of nadien voldoende tijd namen om de stad in te trekken. Dat heeft zich zeker in een aanzienlijke omzetstijging vertaald en de economische dynamiek in Brugge enkel maar verhoogd. Ook sprak de horeca op ‘t Zand alleen maar in de overtreffende trap als het over de Warmste Week ging. Dan is het toch spijtig dat het hier weeral die grote spelers zijn die zullen kunnen intekenen. Staat dat niet een beetje haaks op het idee van de Warmste Week, niemand achterop laten en solidair zijn?
- Graag hadden we vernomen hoe de bekendmaking naar de lokale spelers toe gebeurde? Was er extra communicatie naast deze persberichten?
- De intekeningen werden deze middag om 12u afgesloten. Heeft u reeds zicht op het definitieve aantal?
Met N-VA Brugge hopen we dat er toch ook voldoende plaats zal zijn voor kleinere lokale spelers die mee mogen aan het succesverhaal van de Warmste Week mogen schrijven. Zo’n mooi en hartverwarmend initiatief als de Warmste Week verdient dit. Laat dus ook uw hart spreken naar uw lokale spelers toe. Waarvoor dank!