Gemeenteraad van 24 juni 2024: Ilse Coopman

Interpellatie

Kindvriendelijke gemeente

In 2018 kreeg Brugge het label 'kindvriendelijke gemeente'. Heel fijn nieuws voor onze stad. Het zal u niet verbazen dat ik als jonge moeder kindvriendelijkheid erg belangrijk vind. Dat kwaliteitslabel moeten wij koesteren en hoog in het vaandel dragen. Zeker als we jonge mensen en jonge gezinnen willen aantrekken en in Brugge willen houden.
 De afgelopen periode heeft de organisatie Kindvriendelijke Gemeente ook Brugge opnieuw onder de loep genomen en getoetst aan de criteria die hiervoor nodig zijn.
Vandaag, op 24 juni vond de officiële labeluitreiking plaats en zou er breed gecommuniceerd worden welke lokale besturen het label (opnieuw of voor het eerst) in ontvangst mogen nemen.
Wat is de stand van zaken, kent het stadsbestuur al de beoordeling? Mag Brugge het label kindvriendelijke gemeente behouden? Welke acties werden hiervoor ondernomen? Hoe gaan we hier verder mee aan de slag om het nog beter te maken? Zodat Brugge nog plezanter en aangenamer wordt voor kinderen.

POS: Het is fijn dat de stad hierop bleef inzetten en het label kon behouden. Ik hoop dat er verder wordt gewerkt aan het nog versterken en beter maken van onze kindvriendelijke stad.

Tussenkomsten

1. Werkzaamheden Brugge – Gecoro GR 24 06 2024

Alweer een boeiend verslag met kritische maar gefundeerde opmerkingen. Dank aan de mensen die daar zitting in hebben, vaak belangeloos.
Een terecht punt van dat verslag viel op: de timing van een aantal grote en structurele werken die in en rond onze stad de komende jaren zal ondergaan.
Zo hebben we ten eerste de werken aan de stationsbuurt.
Ten tweede hebben we de heraanleg van de hele omgeving rond de Gentpoort, het zwartste kruispunt van Brugge.
En ten derde de vernieuwde Krakelebrug. Waarbij niet enkel de defecte brug vervangen wordt, maar de gehele omgeving, incl. de ring heraangelegd wordt.
Ten vierde kunnen we aan dit lijstje hopelijk ook nog de Steenbruggebrug toevoegen.
Stuk voor stuk zeer noodzakelijke, bijna hoogdringende werkzaamheden.
Maar ook stuk voor stuk ook zeer grote, ingrijpende werven, die jammer genoeg ook gepaard zullen gaan met enorme verkeershinder.
Als we dan naar de timing gaan kijken, dan lezen we dat de werken aan de stationsbuurt van eind 2024 tot 2026 zullen lopen.
De werken aan de Gentpoort zijn voor 2025 gepland.
Dan hebben we nog de werken aan de Krakelebrug. Die staan dan weer gepland voor eind 2025, lees ik, en zullen minstens 2 jaar duren.
Vandaar onze grote bezorgdheid over het gelijklopen van die drie gigantische bouwwerven in en rond de stad.
En dan hebben we het nog niet gehad over de Steenbruggebrug.
In het verslag, en dat is iets wat elke mens met gezond boerenverstand onderschrijft, valt te lezen dat de werken niet simultaan kunnen plaatsvinden, onder meer onderschreven door de lokale politie.
“Er is gesteld dat de werken aan de Gentpoort en de Steenbruggebrug niet samen kunnen vallen. De Gentpoort grenst aan Generaal Lemanlaan en de Generaal Lemanlaan gaat al getroffen worden door de werken aan Steenbrugge. Dus deze twee werkzaamheden kunnen niet gecombineerd worden. De afspraak is dat eerst de werken aan de Gentpoort worden aangepakt, omdat dit het meest zwarte kruispunt van Brugge is en daarna zijn de werken in Steenbrugge aan de beurt.”

Vandaar mijn vraag, als in de periode 2024 tot 2026 drie of zelfs vier van deze operaties gepland staan, hoe zal de stad ervoor zorgen dat er geen chaos komt in en rond onze stad. Een heus verkeersinfarct dreigt, als Brugge langs sommige kanten gewoon onbereikbaar wordt.
Het is trouwens ook een bezorgdheid die wij voor kleinere werken nog eens willen uiten. Nog al te vaak worden verschillende straten simultaan heraangelegd en ontbreekt een goede coördinatie op vlak van timing en locatie van die verschillende werken, met hinder tot gevolg.
Vandaar mijn slotoproep: begin nu al aan de opmaak van een groots, doordacht verkeersplan en betrek daar naast de politie en wegendiensten ook handelsgebuurtekringen, schooldirecties en de brandweer bij, voor routes bij calamiteiten en medische interventies.

2. Bussenplan

Nu een nieuw punt in te uitrol van het nieuwe bussenplan op de agenda staat grijp ik dit punt graag aan om even te polsen naar een stand van zaken. Niet langer dan vorige week konden we in de media lezen dat het nieuwe systeem van de flexbussen allerminst efficiënt functioneert. Flexbussen rijden meer leeg dan mét reizigers.
De voorbije maanden was er erg veel onrust en ontevredenheid over het nieuwe bussenplan en de keuzes die daarin gemaakt zijn. Ouderen, scholieren voelden zich – vaak terecht – benadeeld, kregen te laat en te weinig heldere communicatie en begrijpen vaak al helemaal niet hoe zo’n flexbus werkt. Een aantal hoogdringende aanpassingen werd al doorgevoerd, maar in juni stond een nieuwe evaluatie op de agenda.
Wanneer vindt deze evaluatie plaats? Of gebeurde die al?
Welke punten zullen hierin in hoofdlijnen aangepast worden?
Wanneer mogen we de resultaten hiervan verwachten?
Hoe zal de stad deze wijzigingen communiceren en naar de bewoners terugkoppelen?