Gemeenteraad van 18 december 2023 - Tussenkomsten Nele Caus

Op 12 januari 2024, over deze onderwerpen: Nieuws van de Gemeenteraad

1/ Veilig huis in Brugge

Vanuit onze fractie hadden we toch graag tussengekomen op dit punt. Vorige week heb ik toch wel met enige verbazing het debat en de nogal omstandige uitleg van schepen Godderis gevolgd. Stijgende verbazing zelfs tot eigenlijk toch wel een tikkeltje boosheid.

Vorige maand had ik van de zeer waardevolle interpellatie van collega Robert  gebruik gemaakt om te polsen naar de stavaza over een Veilig Huis Brugge en de ketenaanpak intrafamiliaal geweld. Ook toen had ik benadrukt dat wij vanuit onze partij dit echt een gemiste kans vonden dat Brugge hier niet mee in het bad gestapt is en ervoor gekozen heeft om GEEN voortrekkersrol te spelen.

We deden toen ook een warme oproep om de slachtoffers niet in de kou te laten staan en HEN voor alles centraal te stellen. Beetje vreemd trouwens dat u toen nog niet wist dat we deze overeenkomst in de pijplijn zat… U had ons dit toen toch al kunnen zeggen.

Nu blijkbaar zijn wij niet de enige met deze mening, zelfs uw eigen partijgenote Mevrouw Barbara Roose vindt dit ook een gemiste kans.

Wij vinden dit niet enkel een gemiste kans dat Brugge toen en nog steeds niet ervoor kiest om een voortrekkersrol te spelen in dit verhaal en zelf te gaan voor een Veilig Huis IN Brugge. Neen, nu we de achterliggende redenen kennen, vinden we dit zelfs zeer ongepast dat u in zo’n gevoelige materie ervoor kiest om politieke spelletjes te spelen!!

U heeft zelf meermaals zich laten ontvallen dat het maar al te makkelijk is om vanuit Vlaanderen beleid te gaan bepalen en de lokale besturen te laten betalen. In deze dossiers zou men net over de partijgrenzen heen moeten samenwerken. Een centrumstad als Brugge, we zijn verdorie provinciale hoofdstad, had meteen op die kar moeten springen en een voortrekkersrol spelen hierin. Maar neen, u heeft zich op uw partijgrenzen terug geplooid en de bal terug gekaatst. Mocht het een oproep vanuit het federale niveau geweest zijn, waar u NIET in de oppositie zit, dan was er ongetwijfeld geen discussie hierover geweest. Ik vind dat schandalig dat er hier politieke spelletjes worden gespeeld, en dat op de kap van de slachtoffers.  Nochtans ervaren wij u, schepen Godderis, altijd als een enorm gedegen en plichtsbewuste, maar vooral constructieve schepen. Net hierdoor stelt u ons nu des te meer diep teleur.  Ook hier in Brugge hebben de slachtoffers van intrafamiliaal geweld recht op een Veilig Huis, dicht bij hun deur en laagdrempelig. Want de dramatische feiten bij onze buren in Knokke-Heist tonen de urgentie aan van deze Veilige Huizen. Ik denk dat niemand in deze zaal hier en ver daarbuiten durft aan te twijfelen.

Dus aub, stap over uw eigen schaduw heen en stap eindelijk volledig mee in het bad. Geef die slachtoffers waar ze recht op hebben en bied hen een warme plaats aan, ook in Brugge.

En als het dan echt over de centen gaat, dan stel ik voor dat u eens door al uw subsidieprojecten gaat en al die echt overbodige projecten en investeringen schrapt en dan heeft u al ongetwijfeld een pak geld om zo’n Veilig Huis te kunnen financieren.

Nu, voor alle duidelijkheid, wij gaan dit punt wel goedkeuren, wij willen de slachtoffers niet in de kou laten staan. Maar wij hopen dat dit maar tijdelijk zal zijn en er snel een Veilig Huis in Brugge komt.