Gemeenteraad 26 maart 2019

Op 27 maart 2019, over deze onderwerpen: Nieuws van de Gemeenteraad

Op de gemeenteraad van 26 maart jl. stond het beleidsprogramma 2019-2024 op de menukaart.  Fractieleider Geert Van Tieghem zag veel N-VA voorstellen in het plan.   “De gele mosterd hebben ze overduidelijk bij ons gehaald, dat is zonneklaar.”, stelde hij.    Wel blinkt het ganse plan uit in vaagheid en moet het ganse verhaal nog vertaald worden in een sluitend financieel meerjarenplan.

De stad Brugge lapt de wetgeving m.b.t. evacuatieplannen en interventiedossiers in het kader van brandpreventie in haar eigen gebouwen, al 5 jaar fors aan haar laars.    Fractieleider Geert Van Tieghem maakt zich echt zorgen hieromtrent.   De stad heeft in deze een voorbeeldfunctie ten aanzien van haar medewerkers en haar klanten/bezoekers.  “Bijzonder onbegrijpelijk het ganse verhaal” stelt Geert onomwonden.

“De stad moet meer actie ondernemen om de scholen aan te zetten hun sportinfrastructuur naschools open te stellen” stelt fractieleider Geert Van Tieghem.   Dit is een echt win-win verhaal voor de stad, de school én de sporter !  Er is nog werk aan de sportwinkel !

“Het stadsbestuur is sedert 2011 aangesloten bij Audio,  maar liet tot op heden slechts 1 audit uitvoeren”, stelt fractieleider Geert Van Tieghem.    De stad doet hier duidelijk veel te weinig mee. De audit van 2017 m.b.t. de opbrengstencyclus noteerde nochtans niet minder dan ... 61 aanbevelingen!

“Het uniformiseren van het reglement m.b.t. het gebruik van stadszalen, kunnen we alleen maar toejuichen”, weet fractieleider Geert Van Tieghem.  Maar waarom een verbod op het gebruik ervan door politieke partijen in een periode van 6 maanden voor de verkiezingen.   “Blijkbaar een historisch overblijfsel”, dixit de huidige schepen.

Martine Bruggeman vraagt om dingend werk te maken van een bijenactieplan en stelt voor het Charter Bijvriendelijke Gemeente te ondertekenen.

Raadslid Dirk Barbier kwam tussen over de locaties en aanduiding van de AED-toestellen. Hij wees op het belang van een veilige schoolomgeving en het belang van fietsstraten. Hij verwees naar de eerdere voorstellen van N-VA inzake milieu en klimaat. Ook het asbestprobleem bracht hij opnieuw ter sprake. Tenslotte blijft hij ook de aandacht trekken op de leefbaarheid en de ontsluiting van Zeebrugge.

Raadslid Pol Van Den Driessche verbaasde zich erover dat in het dikke beleidsplan van het nieuwe stadsbestuur nergens over Vlaanderen en ook niet over het Nederlands wordt gesproken. De verdediging van onze taal en respect voor de Vlaamse eigenheid zijn nochtans ontzettend belangrijk.

Raadslid Nele Caus gaf vastberaden een aantal suggesties mee aan het stadsbestuur inzake het beleidsplan. Zo pleitte ze er ondermeer voor om bij de heraanleg van de Burg opnieuw een maquette van de voormalige Sint-Donaaskathedraal te plaatsen.

Het college stemde hier alvast mee in.

Wat toerisme betreft deed ze een oproep om toch de dagjestoeristen te blijven charmeren en verleiden ipv enkel deze te beperken, te weren en te belasten. De huidige dagjestoerist is de potentiële verblijfstoerist van morgen mits een positieve aanpak.

Tenslotte vroeg ze het College om in alle communicatie en marketing rond het toekomstige Congresgebouw het congresgebeuren centraal te plaatsen. Een goed start hierbij is de benaming zelf, zijnde een Congresgebouw ipv een Beurs-en Congresgebouw.

Bij de goedkeuring van de verlenging het samenwerkingsproject The Box Vlaanderen spoorde ze schepen Pablo Annys aan om nog ambitieuzer te zijn en ‘outside the box’ te denken. Concreet stelt raadslid Nele Caus voor om niet enkel te denken over een uitbreiding naar een 2e locatie maar ook een uitbreiding naar andere sectoren toe zodat er een PLUG&PLAY horecabox, PLUG&PLAY atelier, coworkingspace, .... in de toekomst kan verschijnen naast het huidige aanbod dat beperkt is tot een PLUG&PLAY winkelbox. Ook hier kon ons voorstel op de nodige bijval en enthousiasme van de schepen rekenen.

Aangehecht kan u alle tussenkomsten lezen.