Gemeenteraad 25 en 26 november 2019

Op 4 december 2019, over deze onderwerpen: Beleid en financiën, Nieuws van de Gemeenteraad

De gemeenteraad van 26 november 2019 stond volledig in het teken van het (financiële) meerjarenplan 2020-2025 van de stad Brugge en de politiebegroting anno 2020.

“Inhoudelijk kan N-VA Brugge zich vinden in heel wat actiepunten”, stelt fractieleider Geert Van Tieghem vast. “Maar een analyse van de cijfers leert ons, dat we er elk jaar armer op worden, ondanks stevige tussenkomsten vanuit de Vlaamse regering (Gemeentefonds en halvering van de responsabiliseringsbijdrage) en inspanningen van de belastingbetaler”, stelt Geert .  Ieder boekjaar sluit NEGATIEF af, wat betekent dat we meer UITGEVEN dan wat we ONTVANGEN.   Blijvende financiële waakzaamheid is dan ook de boodschap ! “Ook de stijgende verkoop van waardevol stadspatrimonium baart ons zorgen”, besluit onze fractieleider.

Wat de politiebegroting betreft, blijft de stadsdotatie in 2020 en 2021ongewijzigd, nl. 30,25 miljoen €. “Dit is toch wel vreemd”, stelt onze fractieleider Geert Van Tieghem vast, gelet op de grotere en bijzondere uitdagingen van onze politie. Veiligheid is de eerste en allerbelangrijkste opdracht van de overheid.

Op de gemeenteraad van maandag 25 november 2019 stonden een 60-tal punten op de agenda. In het aankoopdossier van een vijftal MTB-fietsen voor de politie juichte fractieleider Geert Van Tieghem toe dat bij de gunning in eerste instantie onze lokale handelaars worden aangeschreven.

Ook de zoveelste verrekening in plus passeerde de revue; deze van de heraanleg Hauwerstraat/site vrijzinnigen.  (+ 20 %) “Dat de stad nu een actieplan maakt, bewijst overduidelijk dat er op vlak van aanbestedingen duidelijk iets fout liep/loopt in onze stad”, stelt fractieleider Geert Van Tieghem vast.

Een nieuwe samenwerkingsovereenkomst met een Brugse school i.v.m. het naschools openstellen van sportinfrastructuur, zijn we zeer genegen, weet fractieleider Geert Van Tieghem.

De combitaks (belasting op het vervoeren van personen met een politievoertuig) bedraagt in onze stad 100 €.  “Dit bedrag dekt niet de kost”, weet Geert Van Tieghem, “dus mag deze gerust wat hoger”.  “Ook de jaarlijkse belasting van 1500 €voor de uitbating van een nachtwinkel, mag in vraag gesteld worden, gelet op de hoogte van andere lokale belastingen”, stelt Geert.

Met vriendelijke groeten,

Geert Van Tieghem