Geldt handhaving ruimtelijke ordening en milieu ook voor de stad zelf?

Op 16 november 2021, over deze onderwerpen: Beleid en financiën, Leefmilieu en wonen

Op de gemeenteraad van 29 en 30 november 2021 kwam fractieleider Geert Van Tieghem tussen over het feit dat ook het gemeentebestuur gelijk is voor de wet:

Onze N-VA fractie neemt verheugd kennis van het feit dat de stad werk zal maken van de handhaving van milieu- en bouwovertredingen.  Handhaving en veiligheid draagt onze fractie hoog in het vaandel.  Op verzoek van de Vlaamse overheid komt de stad Brugge dan ook met een plan.   De eerste focus ligt op preventie, daarna op controle en uiteindelijk op handhaving/repressie als het moet.   Het stadsbestuur moet in deze een neutraal, objectief, tijdig en transparant verhaal brengen, voor eenieder gelijk.  Absoluut geen verhaal van twee maten en twee gewichten, “à la tête du client”.   Geen muggenzifterij over details, maar wel strikte handhaving bij ernstige inbreuken.  

Ook de stad zelf heeft in dit verhaal een bijzondere voorbeeldfunctie.  Maar, mogen we opmerken …. Hoe vaak ging de stad zelf niet in de fout de afgelopen jaren? Een aantal vb:  

 

De bouw van het Triënnale paviljoen aan de Gouden Handrei werd 2x stilgelegd omdat de stad zich niet aan de bouwspelregels hield.  
Stad wenst te bouwen in overstromingsgevoelige gebieden (cfr. Assebroek – Mispelaar)
De eenzijdige interpretatie van het element ‘bouwlagen’ van het project Maalderijsite in Assebroek  (4 bouwlagen - > 15 meter hoog)
Idem wat het Masterplan stationsomgeving betreft.   (hoogte 40 m)

 

En waarom dekt de stad bepaalde flagrante bouwmisdrijven al jaren toe ?  (voorbeeld dossier Lodewijk van Male)  (geen bouwvergunning 5 j /geen milieuvergunning 2 jaar) 

 

Volledigheidshalve moeten we melden dat de stad zelf in de voorbije jaren op diverse andere rechtsdomeinen een flagrant loopje nam met stringente wetgeving.

Voorbeelden :

Niet toepassen van de wet op de overheidsopdrachten  (aanstelling van deurwaarders, doorlichting verzekeringsportefeuille, sportdossiers, …)
Niet correct berekenen van fietsvergoedingen
Niet fiscaal aangeven van aanvullende ziekteuitkeringen van het personeel
Antidateren van heel wat contracten
Niet toepassen – 5 jaar lang – van de wetgeving omtrent brandpreventie in 61 stadsgebouwen. (geen evacuatieplannen, geen interventieplannen, geen brandpreventiedossiers, geen verzamelpunten, geen jaarlijkse evacuatieoefeningen, ... )

Verbazingwekkend.. dat dit allemaal straffeloos kan !  

 

Handhaving OK voor ons, maar wij roepen het stadsbestuur op om in deze steeds het GOEDE voorbeeld te geven.   De stad staat niet boven de wet, deze geldt voor iedereen.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is