Geen hotel, wel een nieuw Huis van de Bruggeling

Op 5 maart 2021, over deze onderwerpen: Cultuur en toerisme, Erfgoed, Nieuws van de Gemeenteraad

Nu met de verhuis van het rusthuis Minnewater de site terug in handen van het OCMW Brugge terechtkomt heeft de stad een unieke opportuniteit. De site herbestemmen als een hotel of een advocatenkantoor lijkt volgens onze fractie geen goed idee.

Ons voorstel is om gebouwen te gebruiken als het echte Huis van de Bruggeling, die ook in eigendom zou zijn van de stad. Dat is nu niet het geval met de huidige gebouwen die de stad huurt aan het station. De huur van het gebouw loopt jaarlijks op tot maar liefst 800.000 euro. Op 20 jaar komt dat op een gigantisch bedrag van 15 miljoen euro aan huurgelden. Om deze huurgelden te kunnen betalen heeft de stad in het verleden zelfs historische panden in de binnenstad verkocht. Dit is onbegrijpelijk! Daarenboven zullen sommige medewerkers het gebouw aan het station zelf opnieuw verlaten, om terug te keren naar hun vorige werkplek aan de Oostmeers.

Daarnaast zou het ook een de mogelijkheid geven om de tuin aan de achterkant van het gebouw open te stellen voor de Bruggelingen en bezoekers van onze stad.

Investeren in ons uniek historisch patrimonium is toch te verkiezen boven het huren van een betonnen bunker aan een hoge huurprijs! Het gebouw geeft immers tal van mogelijkheden vanwege zijn perfecte ligging nabij het historisch centrum. Voor de overige ruimte denken wij bijvoorbeeld ook een artistieke ruimte voor lokale kunstenaars.

Het huurcontract aan het station kan binnenkort (na 10 jaar) vroegtijdig stopgezet worden, vandaar dat wij aandringen bij het stadsbestuur om ons voorstel ernstig te onderzoeken. We mogen deze kans niet laten schieten!

In de pers: https://www.hln.be/brugge/wat-met-huize-minnewater-intussen-opnieuw-in-o...