“Geen boerkini’s in Brugse zwembaden”

Op 18 december 2020, over deze onderwerpen: Nieuws van de Gemeenteraad, Sport

N-VA Brugge blijft bij haar standpunt:

N-VA Brugge blijft bij haar standpunt en wil geen boerkini’s in de Brugse zwembaden. Daarvoor moeten de Brugse zwembaden een reglementering hebben die juridisch sluitend is. Op de Brugse gemeenteraad van maandag stond het agendapunt over de openingsuren en het reglement van interne orde van de Brugse zwembaden Guilini en Interbad op de agenda. Zowel de meerderheidsfracties als het Vlaams Belang hadden amendementen ingediend omtrent de kledingvoorschriften. De N-VA-fractie werd niet op de hoogte gesteld van de ingediende amendementen en vroeg om het agendapunt naar de volgende dag te verdagen. N-VA betreurt dat dit niet werd ingewilligd. “We willen geen boerkini’s in onze zwembaden. Omdat de amendementen niet tijdig ter kennis werden gebracht, heeft de N-VA-fractie zich onthouden. De onthouding op beide amendementen is bovendien gerechtvaardigd, aangezien ze ofwel voor interpretatie vatbaar zijn of een toets van de Raad van State niet zouden doorstaan.’ Aldus fractievoorzitter Geert Van Tieghem.
‘We pleiten voor een duidelijke reglementering die ook juridisch stand houdt omtrent kledingvoorschriften in onze zwembaden. Onze fractie zal dan ook eerstdaags een juridisch onderbouwd voorstel aan het stadsbestuur bezorgen”, zegt voorzitter Maaike De Vreese “We zullen steeds opkomen voor vrouwenrechten. We zullen nooit aanvaarden dat de boerkini, een symbool van onderdrukking, wordt toegelaten in onze zwembaden.”