Fraude met sociale woningen ook in Brugge aanpakken!

Op 28 maart 2021, over deze onderwerpen: Leefmilieu en wonen, Sociaal beleid

Op Vlaams niveau werd onder impuls van Minister van Wonen Matthias Diependaele dit voorjaar een belangrijke stap gezet in het buitenlands vermogensonderzoek bij sociale huurders. Alle sociale verhuurders kunnen intekenen op het afgesloten Vlaams raamakkoord.  Zo kan de strijd tegen malafide sociale huurders beter gestructureerd en opgevoerd worden. “Sociale woningen moeten terechtkomen bij huurders die er recht op hebben” stelt N-VA fractieleider Geert Van Tieghem. “Wie al een woning bezit (binnen- en/of buitenland) , verliest daardoor zijn recht op een sociale woning, dat is de regelgeving”.

“We roepen het stadsbestuur uitdrukkelijk op om dit rechtvaardigheidsprincipe toe te passen op de sociale huurmarkt”. “Fraude moeten we opsporen én aanpakken”, “sociale woningen moeten terechtkomen bij huurders die er wel recht op hebben”, stelt Geert onomwonden. Bovendien pleiten wij ervoor dat de fraudeur zijn korting van alle jaren waarin hij onrechtmatig sociale huurkorting verkreeg, moet terugbetalen aan de sociale verhuurder.

In de Brugse gemeenteraad van 29/3/2021 interpelleert fractieleider Geert Van Tieghem het stadsbestuur hieromtrent. N-VA Brugge roept het stadsbestuur op om dringend werk te maken van een efficiënte aanpak van sociale fraude ad hoc, op basis van een onderzoek buitenlands vermogen.