Estuaire vaart moet Zeebrugge beter ontsluiten

Op 4 maart 2021, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen, Nieuws van de Gemeenteraad

Pol Van Den Driessche feliciteerde (namens de fractie) op de gemeenteraad iedereen die het akkoord tussen de haven van Zeebrugge en Antwerpen mogelijk gemaakt heeft voor het bereikte resultaat. In het bijzonder bedanken wij aan onze vorige burgemeester Renaat Landuyt en de vorige havenbaas Joachim Coens, net zoals de huidige burgemeester Dirk De fauw en huidig CEO Tom Hautekiet. Jullie maakten, met inachtneming van de economische krachtverhoudingen, een best verdedigbaar akkoord. Dat biedt hoop en perspectief!

We zouden het niet beter kunnen formuleren. Ik citeer: “De eengemaakte haven Antwerpen-Brugge zal de positie van de beide steden alsook die van Vlaanderen als economische motor verstevigen, bijdragen tot de welvaart van de komende generaties en een nieuwe Goude Eeuw inluiden voor Antwerpen, Brugge en Vlaanderen”.

Toch willen we als N-VA-fractie vragen dat de gefuseerde haven in nauw contact en overleg blijft met de Zeebruggenaren en alle andere betrokkenen rond de haven. Een adequaat stakeholdersoverleg, zoals in het akkoord valt te lezen klinkt alvast goed.

Verder moeten we blijven aandringen op een betere ontsluiting van Zeebrugge. Het transport via de binnenvaart blijft een heikele zaak. De aanvankelijke plannen van de Stadsvaart vloeken met onze zorg om de historische Vesten te bewaren en de aanleg van nieuwe bruggen kost veel. Ook de piste van de verbreding en uitdieping van het Schipdonk-kanaal heeft geen draagvlak en is niet langer een optie. Om die redenen moet er volgens ons stevig ingezet worden op de estuaire vaart die Zeebrugge via de Westerschelde met Antwerpen verbindt. Dat vergt nieuwe wettelijke regels, internationale afspraken met Nederland en ook financiële ondersteuning. Wij, Bruggelingen, zullen samen dit dossier moeten blijven verdedigen op alle niveaus. Minister-president Jan Jambon had hierover onlangs nog een positief contact met zijn Nederlandse ambtsgenoot Mark Rutte.