Een sociaal beleidsplan moet ook werken buiten de diensturen

Op 5 maart 2021, over deze onderwerpen: Nieuws van de Gemeenteraad, Sociaal beleid

In de gemeenteraad boog gemeenteraadslid Nele Caus zich over het Sociaal Beleidsplan van het schepencollege. Het is een plan dat meer dan ooit nodig zal zijn, aangezien corona iedereen wel heeft getroffen. Onder de waterlijn dient er zich een nieuwe groep mensen aan, die tot voor kort geen nood hadden aan enige vorm van ondersteuning. Wij als N-VA willen niemand achterop laten, daarom moeten we blijven kansen geven en creëren voor iedereen in onze Brugse gemeenschap.

Vanuit onze fractie is het enorm belangrijk om in te zetten op activering , een job is immers de beste weg om uit de armoede te raken. Uiteraard kan iedereen pech hebben en tijdelijke tegenslagen kennen. Net dàn moeten wij als gemeenschap en als stad er staan om de nodige hulp en ondersteuning te bieden. Net zo lang als nodig is, tot men weer op de goede weg is.

Voor ons is het vooral van belang dat de elke Bruggeling op de hoogte is van de hulp die ze kunnen ontvangen van de stad, des te meer diegene die dit het meeste nodig hebben. Daarnaast moeten de maatregelen laagdrempelig genoeg zijn, zodat mensen de eerste stap naar hulp durven zetten.

Ten tweede is ook een preventieve aanpak van belang, zo kan het OCMW mensen stimuleren om actie te ondernemen en zichzelf te helpen mits de nodige begeleiding. Daarbij denken we bijvoorbeeld aan Budget in Zicht, samenwerkingsverbanden tussen CAW’s en OCMW’s die structureel gefinancierd worden. Neem contact op met deurwaarders om een menselijke aanpak te laten hanteren in plaats van een verstikkende aanpak. En ontwikkel een Budgetgids waar men voordelige aankopen makkelijk kan gaan terugvinden.

Tenslotte is ook een goed taalbeleid van cruciaal belang. Het goed beheersen van de Nederlandse taal is niet alleen van belang bij de kleinsten onder ons, maar ook bij anderen die de taal nog onvoldoende beheersen.

Kortom een verhaal waar we allemaal aan moeten werken en die een werk van lange adem is. Het is belangrijk dat alle spelers in het veld, op de hoogte zijn van alle mogelijkheden. Daar wringt het schoentje soms. Vele mogelijkheden zoals het Sas en de noodopvang zijn nog niet bekend bij het brede publiek waardoor de drempel nog te hoog ligt. De sociale noden stoppen echter ook niet aan de kantooruren.