De Gemeenteraad van 27 en 28 april 2020

Op 30 april 2020, over deze onderwerpen: Nieuws van de Gemeenteraad

De afegelopen gemeenteraadszitting werd voor de eerste keer in de geschiedenis via video-overleg gevoerd. Gelet op de zeer zware agenda werd de gemeenteraad van april 2020 – op verzoek van de N-VA fractie – gespreid over 2 dagen, nl. maandag 27 en dinsdag 28 april 2020. Dit hield onze gemeenteraadsleden niet tegen om, zoals we van ze gewend zijn, scherp en kritisch te reageren in het belang van het welzijn van àlle Bruggelingen.

Op de maandag werd o.a. het coronadebat gevoerd. Fractieleider Geert Van Tieghem en raadslid Nele Caus zijn niet onder de indruk van het ‘relanceplan’ van de stad, dat trouwens zonder inspraak/ communicatie tot stand kwam.  “Geef zuurstof aan de Brugse economie, anders dreigt een economisch bloedbad” stelt onze fractieleider onomwonden.  “Een ‘Coronabudget’ vooropstellen van amper 6 miljoen € getuigt van het feit dat men de ernst van de situatie niet onder ogen ziet ....   Ter vergelijking : de onvoorziene meerkosten bij de heraanleg van ’t Zand beliepen ook 6 miljoen” merkt Geert fijntjes op.

Op de zitting van de maandag werden ook nog de jaarrekeningen van de stad, de politie en het OCMW besproken.   Vanuit onze fractie hield onze fractievoorzitter Geert Van Tieghem opgemerkte, onderbouwde tussenkomsten, die u in bijlage kunt lezen.

Ook op dinsdag 28 april 2020 was de N-VA fractie zeer actief.  Eén van de agendapunten behelsde de verkoop van de Brugse, openbare verlichting aan Fluvius.  Onze fractie onthield zich op dat vlak, om divers gegronde redenen.  “We missen een resultaatsverbintenis in het vage verhaal en vrezen dat de stad haar inspraak en controle over het lichtpark verliest”, stelt fractieleider Geert Van Tieghem vast. En ook financieel wordt het verhaal veel te rooskleurig voorgesteld.   De andere tussenkomsten van Geert vinden jullie in bijlage.

Raadslid Pol Van Den Driessche drong er op aan dat de restauratie van de zeven eeuwen oude kapel in de Nieuwe Gentweg nu eindelijk zou beginnen. Brugge is sinds 2016 eigenaar van dit beschermde gebouw dat ooit als passantenhuis voor pelgrims en zieken dienst deed. Ook de kapel is in zeer lamentabele toestand. "Soms vrees ik zelfs dat het middeleeuwse bouwwerk dreigt in te storten."

Met betrekking tot de ongehoorde sluiting van het Gezellemuseum, interpelleerde ons raadslid Martine Bruggeman, beginnend met een citaat van Jozef Deleu in de Standaard. Bij monde van Martine treedt de N-VA deze eminente taalkundige, stichter van “Ons Erfdeel” en Gezellekenner helemaal bij.

“Ik kan niet zonder protest aanvaarden dat het bestuurscollege van Brugge, zonder enige gêne of schaamte, van deze periode van corona misbruik maakt om zich van het Gezellemuseum te ontdoen. Schepen van Cultuur Nico Blontrock zegt de naam van het huis te willen behouden maar hij wil er “een nieuwe invulling” aan geven. Wat een toelichting bij een verwerpelijke beslissing”, zei raadslid Bruggeman scherp.

"Het Guido Gezellemuseum is niet rendabel, en daarom sluit het, dixit de schepen van cultuur. De karige bezoekerscijfers ziet de schepen als een gevolg van de ligging van het museum buiten het toeristisch circuit. Een zwak argument, want de andere musea zoals het museum voor Volkskunde en het Kantcentrum draaien wel," veronderstelt het raadslid, "of zijn dat de volgende musea die zullen sluiten?"

Er is in 2019 vanuit Vlaanderen zelfs nog een erfgoedpremie geschonken aan het Guido Gezellemuseum. Het museum werd recent nog opgefrist met Vlaams overheidsgeld.

De sluiting van het Gezellemuseum komt voor cultuurminnenden aan als een mokerslag. Een abrupte sluiting, zonder enig overleg in de gemeenteraad. Het kan niet dat raadsleden dit via de pers moeten vernemen. Wij, N-VA Brugge, hebben met een persbericht prompt gereageerd op die sluiting.

Wellicht had de Stad het anders kunnen aanpakken. Eerst komen met een globale visie waarin valabele alternatieven geïmplementeerd werden en dan pas een bericht de pers insturen dat het museum in afwachting van de transformatie een tijdje sluit, maar dit zijn helaas vijgen na Pasen.
Wij hebben in januari al een voorstel geformuleerd voor een uitbreiding naar een “Museum voor literatuur”, dit kan nog verder uitgebreid worden naar een “Centrum voor literatuur en grafische kunsten” bijvoorbeeld, maar de schepen van cultuur heeft hier blijkbaar geen oren naar.

Met een sluiting of een zwakke invulling van het Gezellemuseum kan N-VA niet akkoord gaan. Daarom pleiten wij voor uitstel van deze abrupte beslissing en voor een nieuwe dynamiek, een valabele invulling met respect voor het belang en de betekenis van Guido Gezelle.

Wij vragen een hoofdelijke stemming om het ganse verhaal uit te stellen, overleg te plegen en de voorstellen te onderzoeken.

Ook interpelleerde het raadslid omtrent de potentiële aanlag van de randparking aan de Altebijstraat op een braakliggend stuk grond. Hier komt er vanuit de buurt veel protest tegen en ook wij vinden dat er betere locaties zijn voor de aanleg van dergelijke randparking(s). De Altebijstraat heeft geen goede verkeersontsluiting met een reëel gevaar voor de zwakke weggebruiker, zo bleek uit het mobiliteits-effecten-rapport van een projectontwikkelaar die op deze grond appartementsgebouwen wilde zetten.  De conclusie is dat de ontsluiting er niet alleen heel moeilijk is maar dat ook de aansluiting op de R 30 quasi onmogelijk is. Verder is er in de buurt ook geen mogelijkheid tot openbaar vervoer naar de stad, een vereiste om een randparking te laten renderen.

"Een andere reden waarom wij niet achter deze randparking staan, is omdat het gaat om een uniek stukje natuur. We zouden hier, zoals raadslid Nele Caus heeft voorgesteld, een "Tiny Forest" van kunnen maken, als deze Corona-crisis ons iets geleerd is, is dat we nood hebben aan groen en natuur voor ontspanning en recreatie.", zo stelde het raadslid.

Het raadslid vraagt dus een dringende stand van zaken omtrent het dossier van deze randparking en vraagt het stadsbestuur om een dringende update.