De Brugse voetpaden moeten structureel aangepakt en opgevolgd worden

Op 9 april 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

Vele voetpaden in de randgemeenten liggen er zeer slecht bij en dit willen we met N-VA Brugge aangepakt zien. De nood aan degelijke en aangepaste voetpaden stijgt door de toename van wandelaars, de vergrijzing, maar dit komt ook ten goede van gezinnen met jonge kinderen.

De beste manier om dat te doen is via een structureel voetpadenplan zowel voor herstellingen als voor de aanleg van nieuwe voetpaden in heel Brugge. Daarbij moet er in het bijzonder rekening gehouden worden met de minder mobiele mensen en mensen met een beperking. Onze fractie stelt voor om een inventaris op te stellen van de staat van alle voetpaden om zo een prioriteitenlijst te kunnen opstellen om te weten welke voetpaden eerste moeten worden aangepakt. Op die manier kan ook de staat van de voetpaden gemonitord worden. Hierbij kan er bijvoorbeeld gebruik gemaakt worden van drones, wat in Meise al reeds het geval is. Een andere optie is om een meldpunt te voorzien waar de inwoners slechte voetpaden kunnen aankaarten.

Tenslotte vragen we met onze fractie om bij elke heraanleg de impact op voetgangers na te gaan. De heraanleg mag niet leiden tot een slechtere situatie voor voetgangers. Dit is als het ware een mobiliteitstoets die steeds in rekening gebracht moet worden.