Brugge, Levende stad?

Op 5 augustus 2019, over deze onderwerpen: Cultuur en toerisme

Brugge, levende stad?

Uit vertrouwelijk bron vernam N-VA Brugge via raadslid Nele Caus dat er een nogal repressieve en harde aanpak gehanteerd wordt tijdens de zomermaanden aangaande de reglementering over de horeca-terrassen en het opgelegde sluitingsuur. Vooral bepaalde uitgangsbuurten voelen zich wat geviseerd.

Reeds in de vorige legislatuur werd er een reglement ingevoerd waarbij aan horeca-uitbaters gevraagd wordt om vanaf 1u geen alcohol meer op het terras te serveren.

Om 3u moet gans het terras gesloten en opgeruimd zijn.

Sinds begin deze zomer zijn de weekendcontroles schering en inslag in bepaalde (uitgangs)buurten, terwijl er niet meteen sprake is van een groot probleem van overlast. Blijkbaar heeft het nieuwe stadsbestuur dit reglement terug opgepikt en stuurt het aan op een strikte naleving hiervan.

Raadslid Caus stelt dat bij een levende stad als Brugge ook een bruisend horeca-leven hoort, voor jong en oud. Het laatste wat we willen, is om ons soms wat oubollig imago nog meer te gaan versterken en voeden.

De perceptie leeft nu al dat er na 20u nauwelijks nog iets te beleven valt in de Brugse binnenstad. Of zoals men soms smalend opmerkt, Brugge is een openluchtmuseum die de deuren sluit om 20u.

Niks is nochtans minder waar!! Er is een rijk gevulde agenda als het op festivals, optredens, … aankomt op Brugs grondgebied.  De vele initiatieven zoals Moods, Kinkende Kroegen, Cactusfestival, Benenwerk, Tripeldagen, Burgrock, … horen bij een bruisende centrumstad. Waarom dan niet wat extra slagkracht geven aan de reguliere horeca-zaken die ook nog eens bijkomende concurrentie hebben van de vele populaire zomerbars, die wellicht niet met dit sluitingsuur geconfronteerd worden of de vele controles?

Reguliere horeca betalen gans het jaar door belastingen, taksen, huur, … en proberen dan het maximale uit het hoogseizoen te halen om gans het jaar door rendabel te kunnen zijn. Daarboven worden ze soms ook extra geviseerd door deze reglementering. Nochtans dient een overheid een gelijk speelveld te creëren met gelijke spelregels voor iedereen. Ook dit kan hier in vraag gesteld worden, stelt raadslid Caus.

Bovendien vindt Nele dat de perceptie en het uitgangspunt van deze reglementering in dit geval ook volledig verkeerd is. Alsof elke terrasganger vanaf een bepaald uur een amokmaker is. Laat het gezond verstand zegevieren, leg de verantwoordelijkheid bij de uitbater door zelf een correct schenkgedrag te hanteren, de geluidsnormen te respecteren en de overlast te beperken. En pak dan de hardleerse cowboys aan… Nu is een ganse sector en vooral hun cliënteel slachtoffer van een te rigide aanpak.

Door nu zo’n strenge reglementering af te dwingen geeft het stadsbestuur een verkeerd signaal aan de klagers die nu al vinden dat Brugge teveel leeft en bruist, zeker in de zomer.

Raadslid Caus roept dan ook op om in de plaats voor een positieve benadering te kiezen, opnieuw in overleg te gaan en een realistischer sluitingsuur in te voeren, al zeker voor de terrassen.

Het is zeker een kerntaak van het stadsbestuur om overlast tegen te gaan en onze stad leefbaar te houden, maar laat de slinger niet doorslaan want zo wordt verdere verzuring in de hand gewerkt. Laat ook onze Brugse terrasjes wat leven tijdens de zwoele zomeravonden.

Neen aan Bruges la Morte, ja voor Brugge, bruisende stad.