Breng licht in de duisternis van Park Steevens

Op 26 november 2022, over deze onderwerpen: Jeugd en onderwijs, Mobiliteit en openbare werken, Veiligheid
groepsfoto actie verlichting park steevens

N-VA vraagt dringend oplossing voor onverlicht en onveilig fiets -en wandelpad Veltembos

Breng licht in de duisternis van Park Steevens

Pikdonker en onveilig, twee woorden die het wandel -en fietspad in het heraangelegde park Steevens omschrijven zodra de zon is ondergegaan. N-VA Brugge vraagt een dringende oplossing voor deze onveilige situatie, wachten tot erigens in het voorjaar vindt de partij te lang.

Het wandel -en fietspas dat langs het Veltembos loopt, werd op 27 oktober van dit jaar feestelijk ingefietst door het stadsbestuur. Deze fraaie fiets- en wandelweg langs het bos en de velden van dit mooie stukje van Sint-Kruis en Assebroek is ongetwijfeld een aanwinst. De Brugse N-VA-fractie drong hier trouwens jarenlang op aan.

Maar langs deze heraangelegde weg staan geen lantaarnpalen waardoor deze ‘veilige doorsteek' 's avonds verandert in een volslagen donker pad. Er staan geen huizen vlakbij en ook dat zorgt ervoor dat je, komende van aan het einde van de Zandtiende of de Boomkwekerstraat, letterlijk een zwart gat in fietst of stapt. Dat is ronduit gevaarlijk en het geeft een onveilig gevoel, zeker in deze donkere wintermaanden.

“Nochtans nemen veel fietsers en wandelaars deze doorsteek haast dagelijks,” stelt jongerenvoorzitster Ilse Coopman. “Scholieren gebruiken het pad voor en na school, Interbad-zwemmers passeren er, wandelaars en joggers ontspannen er na of vlak voor hun werkdag. Ikzelf woon in de buurt en kan getuigen dat je daar na valavond en voor het ochtendgloren geen steek voor je ogen ziet. Nu de herfst al eens stormachtig uithaalt, liggen er dikwijls takken op de weg. Als je die niet tijdig opmerkt, dreig je te vallen.”

Daarom dringt N-VA Brugge aan om deze situatie meteen aan te pakken.

“Ik vroeg de burgemeester en de bevoegde schepen om snel verlichtingselementen te plaatsen”, verduidelijk raadslid Pol Van Den Driessche. “In het antwoord dat ik vandaag ontving zegt de burgemeester dat het niet aangewezen is om nu reeds dure en fragiele armaturen te plaatsen omdat er nog veel grondverzet en betonwerken staan ingepland.”

Het stadsbestuur is zich bewust van het probleem maar vindt “het gevaar op schade veel te groot om dit risico te nemen. De openbare verlichting zal daarom pas worden geplaatst op het einde van het project, in het voorjaar 2023.”.

Voor N-VA Brugge mag er niet zo lang worden getalmd, want het gevaar is er momenteel al. In afwachting van een definitieve oplossing kunnen en moeten tijdelijk verlichtingselementen worden geplaatst of opgehangen, zoals men vaak bij wegenwerken doet.

Brugse N-VA-mandatarissen en -bestuursleden voerden maandagavond 21 november actie op dat pad. Met fiets- en zaklichten probeerden zij de situatie even letterlijk op te klaren.