Actieplan, wat na de CORONA-crisis

Economisch actieplan N-VA Brugge voor na de Corona-crisis

De N-VA Brugge vraagt het stadsbestuur bijkomende actie om de gevolgen van de Corona-crisis en Corona-maatregelen te gaan bestrijden. De partij stelt daarom een 10-puntenplan en concrete voorstellen voor. We moeten samen nu al in gang schieten, de toestand is te ernstig en te erg. “Geef zuurstof aan de Brugse economie, anders dreigt een economisch bloedbad”, zeggen de N-VA-verkozenen.

De wereld, Vlaanderen en zeker ook Brugge beleven harde tijden. Het Corona-virus spaart niemand.

Vooreerst en bovenal steunt de Brugse N-VA alle Bruggelingen die door dit vreselijke virus getroffen zijn. We hopen dat zij snel genezen. We voelen ook zeer mee met mensen die een geliefde verloren tijdens deze epidemie. Dit is verschrikkelijk.

De N-VA betuigt diep respect voor alle mensen die het beste van zichzelf geven om ons door deze moeilijke tijd te helpen. Chapeau voor de gezondheidswerkers, maar evenzeer voor de politie, de leerkrachten, de brandweer, de vuilnisophalers, de voedselwinkeliers en hun toeleveranciers, de actieve stadsmedewerkers en nog vele anderen. Dankjewel! Zij houden de boel draaiende en het leven leefbaar. Goed ook dat de stedelijke overheid zich voluit engageert in de strijd. Allen samen tegen corona!

We feliciteren ook alle Bruggelingen die zeer correct de aanbevelingen van de overheid opvolgen om dit virus te helpen verslaan. We moeten dit strikt blijven volhouden tot zolang dit nodig is, hoe moeilijk ook.

Tegelijk denkt de Brugse N-VA al aan de tijd hierna, het moment waarop dit virus overwonnen zal zijn en het normale leven eindelijk kan hervatten. Ook economisch, want er zullen zeer harde klappen zijn uitgedeeld. Wandel of fiets dezer dagen door Brugge en dan ziet iedereen dat er een ramp dreigt die onze welvaart en welzijn kan aantasten.

Het lijkt vandaag misschien nog wat vroeg, maar tegen die tijd moeten we klaar zijn met een ambitieus, gedurfd plan. Het zal nodig zijn!

Raadslid Nele Caus: “Brugge wordt bijzonder zwaar getroffen, want het toerisme - dé motor van de Brugse economie - is stilgevallen. Horecazaken zijn al weken gesloten, de logiessector is zo goed als dicht. Brugge heeft geen zakentoerisme zoals Brussel bijvoorbeeld, de reissector en de recreatiesector vielen stil, de handelszaken zijn op slot, …”. Ook die andere Brugse economische motor sputtert: de Zeebrugse haven kent een krimp. En dan moet de Brexit nog komen.

1. Heel concreet dringt Nele aan op een vrijstelling van alle handels- en horecataksen, dus ook van terras- en citytaksen. “Niet voor twee maanden maar minstens voor zes maanden, dus tot eind augustus.” Want het zal forse inspanningenvergen en een poos duren voor we de schade van de corona-storm een beetje zullen hebben hersteld. Ook moeten we overwegen om de geplande verhoging van de citytaksmet een jaar uit te stellen. De taksen voor de getroffen koetsiers, bootjesmannen en taxibedrijven moeten we durven herbekijken.

2. “We moeten alle geplande uitgaven van het stadsbestuur tegen het licht durvenhouden en kritisch kijken of die nu wel nodig zijn. We willen bekijken of alle toekomstprojecten essentieel zijn en nu vooral middelen vrijmaken om de handelaars, de horeca, de KMO’s en de haven te ondersteunen”, oppert fractievoorzitter Geert Van Tieghem. De invordering van alle stadsbelastingen moet opgeschort worden tot minstens 31 mei 2020.

3. Een extra lokale premie, bovenop de Vlaamse en federale steun. “Neem nu de chocolatiers. Zij overleven ternauwernood, want behalve de Bruggelingen zien zij geen klanten. De chocolade- en pralinezaken dragen nochtans bij tot de internationale uitstraling van onze stad, de ‘zoetste stad van de wereld”, stelt raadslid Pol Van Den Driessche. “Ook de naar schatting duizendhorecazaken op het Brugse grondgebiedverdienen bijkomende ondersteuning. Het Brugse stadsbestuur zou de Vlaamse hinderpremie en de Vlaamse compensatiepremie kunnen verhogen. Dat zou sterk zijn en mee helpen om zaken teredden van de ondergang.”

4. Voer het systeem van “Brugge-bonnen” in, suggereert raadslid Martine Bruggeman. “Stimuleer de Bruggelingen om lokaal, in hun eigen stad, te kopen. Dat kan door elk gezin of alleenstaande een bon te geven om te besteden in Brugse restaurants, cafés en bij Brugse winkeliers, in Brugge en in àlledeelgemeenten. Daarmee kunnen zij meteen al, via het internet, producten aankopen bij Brugse handelaars (geen ketens) of vragen dat ze bestelde producten klaar houden tot het moment waarop de winkels terug open gaan”, suggereert raadslid Geert Van Tieghem. Die eraan herinnert dat hij de invoering van “Brugge-bonnen” jaren geleden al voorstelde.

5. Brugge moet nu al starten met de voorbereiding en opmaak van een  promotiecampagne naar welbepaalde doelgroepen om hen te verleiden straks naar Brugge te komen in het post-Coronatijdperk.  “Brugge is een sterk merk met veel troeven (Unesco-werelderfgoed, kunststad, muziekstad, voetbalstad, de natuur, de zee, het strand, de gastronomie, de maakindustrie, ....). Met een ‘straffe’ campagne moet Brugge zich snel terug op de kaart zetten. We moeten meteen klaar zijn om de harten van de vele soorten bezoekers te veroveren, zowel de dagjes- als de verblijfstoeristen”, beklemtoont Nele Caus.

6. Er zullen ook inspanningen moeten gebeuren om het sociaal-culturele leven na de crisis te laten heropstarten. “Laten we de vele cultuur-, jeugd- en sportverenigingen ondersteunen door hen vrij te stellen van huren en taksen en te helpen bij hun marketing”, suggereert Martine Bruggeman.“Laten we vooral niet denken dat het ‘merk’ Brugge geen nieuwe impulsen zal nodig hebben.”

7. De N-VA Brugge wil dat er, zolang de crisis aanhoudt, in de Brugse straten geen parkeergeld moet worden betaald. Dat is al het geval in steden zoals Antwerpen en Brussel. Maar ook in de weken na de opheffing van de maatregelen moeten we bezoekers en shoppers lokken met gratis parkeren. “In elk geval moet er een halt worden toegeroepen aan het pestboetebeleidvan de voorbije jaren”, herinnert Geert Van Tieghem.

8. Om de reguliere middenstand en horeca de volle herstelruimte te bieden, is het aangewezen om de pop-ups in Brugge tot een absoluut minimum te beperken en al zeker niet te subsidiëren’, meent Nele Caus.

9. De marktkramers, die het eveneens zwaar te verduren hebben, moeten op hun beurt tijdelijk worden vrijgesteld van stadstaksen.“Ook zij beleven helse tijden. Wij moeten hen straks terug met open armen verwelkomen in Brugge, in Sint-Michiels, in Sint-Kruis, in Lissewege en in Zeebrugge. We missen hen en de gezelligheid heel erg”, weet Pol VDD.

10. Raadslid Dirk Barbier en Aagje Merlevede(lid van het Bijzonder Comité voor Sociale Diensten), actief in de zorg – stellen voor om alle Brugse werknemers en zelfstandigen in de zorgsector (ziekenhuizen, woonzorgcentra en thuisverpleegkundigen) een “Brugge-bon” te schenken. “Als dank voor de mateloze inzet in moeilijke omstandigheden verdienen zij dat. Terecht worden zij helden genoemd.”De N-VA-Brugge denkt aan een bon van 200 euro per zorgwerk(st)er.

De N-VA-fractie had deze voorstellen graag in de gemeenteraad naar voor gebracht. Maar de raadszittingen zijn - om begrijpelijke redenen -- tijdelijk uitgesteld. We kunnen echter niet wachten op een volgende bijeenkomst om nu al in gang te schieten, besluit de N-VA fractie.

N-VA Brugge vraagt ook nadrukkelijk aandacht voor de grote maatschappelijke en socialegevolgen van deze crisis. “De heropbouw van ons economisch weefsel zal straks veel geld kosten. Maar vandaag al en zeker over enkele weken zullen niet weinig Bruggelingen met grote financiële zorgen zitten.  Er zullen middelen nodig zijn om de sociaal-maatschappelijke structuren te ondersteunen en om de Brugse gemeenschapterug nauw aan elkaar te smeden. Als gemeenschapsvormende partij willen wij daar actief aan meewerken”, besluit de Brugse N-VA.

Fractievoorzitter Geert Van Tieghem

Raadsleden Nele Caus, Pol Van Den Driessche, Martine Bruggeman, Dirk Barbier en Aagje Merlevede.