Zeebruggelingen betrekken bij Brugse beleid

Op 2 mei 2013

De beslissing van burgemeester Landuyt om de haven van Zeebrugge om te dopen tot Zeehaven van Brugge veroorzaakte heel wat commotie in de noordelijke deelgemeenten. Ook Sabine Helleputte, N-VA-gemeenteraadslid uit Zwankendamme, is verontrust.

Ik begrijp dat de inwoners van Zeebrugge zich op den duur meer verbonden voelen met Blankenberge of Knokke-Heist dan met hun eigen stad Brugge. Dat zou normaal anders moeten zijn maar in de huidige omstandigheden is het niet onlogisch.’ zegt Helleputte. ‘Deze deelgemeente wordt al jaren stiefmoederlijk behandeld door het stadsbestuur. Zelfs in “De Slimste Gemeente” op Vier vergat burgemeester Landuyt dat Zeebrugge een Brugse deelgemeente is. ‘

Uit dat ongenoegen zijn meerdere actiegroepen ontstaan die de inwoners een stem willen geven. Ook de naamsverandering van hun haven valt de Zeebruggelingen zwaar. Het is het zoveelste signaal van het stadsbestuur dat hun gemeente van geen tel is voor het grote Brugge.

Wij schreven in 2012 reeds in ons verkiezingsprogramma dat een naamsverandering een optie was als het doel zou zijn de Zeebruggelingen er van te overtuigen dat ook zij volwaardige Bruggelingen zijn. Dat naar hun mening wordt geluisterd en dat hun leefkwaliteit vooropgesteld zou worden.’ verduidelijkt Helleputte het N-VA-standpunt. ‘Maar zonder enige voorafgaande communicatie aan de bewoners via de pers laten weten dat de naamsverandering er komt kan echt niet. Door dit stuntelige optreden laat men bovendien ruimte voor speculatie en interpretatie van de genomen beslissing wat in de huidige omstandigheden de situatie niet ten goede komt.’

Voor N-VA wordt het tijd dat de inwoners van de noordelijke deelgemeenten, en dan in het bijzonder van Zeebrugge, het respect krijgen dat ze verdienen. Als een naamsverandering hiertoe kan bijdragen zal de partij zich hier dan ook ten volle voor inzetten.