Vlaamse Volksvertegenwoordiger Ann Soete en Gemeenteraadslid Paul Desender vragen openstelling op de balkonrotonde van de doorgang van en naar de Rijselstraat

Op 14 juni 2014

De Brugse N-VA is tevreden met de optimale en snelle uitvoering van de wegeniswerken aan de zogenaamde balkon rotonde in Sint-Michiels. Het gedeeltelijk openstellen ervan richting Koning Albert I - laan, Stationsstraat en de brug onder het station zorgt reeds voor een betere verkeersafwikkeling.

Anderzijds stelt het pas verkozen Vlaamse parlementslid Ann Soete  vast dat op de rotonde de doorgang naar de Rijselstraat in Sint-Michiels niet voor het verkeer werd opengesteld alhoewel dit technisch perfect mogelijk is.

Volgens gemeenteraadslid Paul Desender is het afsluiten sinds geruime tijd van de Rijselstraat zeer nadelig  voor de lokale middenstand. Alle doorgaand verkeer komende vanuit Brugge is hierdoor uitgesloten. Meerdere middenstanders hebben dit reeds opgemerkt, ook tijdens de publieke informatievergadering die onlangs werd gehouden. De openstelling is evenwel slechts voorzien in 2015, niettegenstaande dit    technisch perfect mogelijk is. Hierbij worden de belangen van de lokale middenstand compleet genegeerd.

Volgens de uitleg van de bevoegde overheden kan dit volledig afgewerkt stuk niet worden opengesteld  omdat daar een werfzone is gevestigd.  Vlaams Volksvertegenwoordiger Ann Soete is de mening  toegedaan dat hiervoor alternatieve oplossingen kunnen worden gevonden, zoals op de kort- parkeer zone op de Oesterparking.  Dit vergt mogelijks een kleine meeruitgave maar deze staat absoluut niet in verhouding tot het door de middenstanders geleden financieel nadeel.  Door het vervroegd openstellen van deze doorgang wordt dan ook tegemoet  gekomen aan de gerechtvaardigde belangen van de Sint-Michielse middenstand.

Daarenboven zal de openstelling van deze doorgang ook een positieve invloed hebben op de verkeersafwikkeling op de Koning Albert I – laan vermits het verkeer  naar Sint-Michiels gebruik  zal maken van de Rijselstraat.

Zowel Ann Soete als Paul Desender vragen dan ook met aandrang aan de Brugse schepen voor openbare werken dat hij het nodige zou doen om uitvoering te geven aan een voor de hand liggende oplossing. Er moet worden vastgesteld dat de schepen voor lokale economie, mevrouw Hilde Decleer, nota bene afkomstig uit Sint-Michiels, eens te meer in gebreke blijft wanneer het gaat om het behartigen van de belangen van de Brugse middenstand.

Ann Soete en Paul Desender zullen hieromtrent dan ook een schriftelijke vraag stellen aan de bevoegde schepenen.