Vlaamse Jean-Marie Bogaert ontmoet Waalse naamsgenoot

Op 21 augustus 2011

De ene Jean-Marie Bogaert is duidelijk de andere niet. De Vlaamse versie is schepen in Brugge en lid van de N-VA. Zijn Waalse tegenhanger is eerste schepen in de Waalse gemeente Lobbes én lid van de MR. Gisteren verbroederden de twee met elkaar, maar een nieuwe federale regering werd helaas niet gevormd.

'We zijn verre neven van elkaar, maar toch is het ongeveer vijftig jaar geleden dat we elkaar nog hadden gezien', zegt de Brugse Bogaert, die tijdens het bezoek prompt een mapje bovenhaalde en zijn Waalse collega 'het probleem Brussel-Halle-Vilvoorde in twee minuten' uitlegde.

Jean-Marie Bogaert en naamgenoot
Bijgeleerd

'Ik heb iets bijgeleerd', zegt de Waalse Bogaert. 'Er zijn veel verschillen tussen Vlamingen en Walen op het vlak van taal en cultuur. Ik vind het jammer dat er revanchegevoelens leven tussen de twee taalgroepen. Vroegers was Wallonië rijk en kwamen veel Vlamingen er hun heil zoeken, nu liggen de verhoudingen anders. Het is jammer dat we dat verleden soms lijken te vergeten. Misschien zou het helpen als we wat meer bij elkaar op bezoek kwamen.'

Het artikel is verschenen op 19/08/2011 in het Nieuwsblad.