Vierendeelbrug. Het einde van een knap staaltje burgerlijke bouwkunde.

Op 6 februari 2010

Met velen van u moeten we vaststellen dat de Scheepsdalebrug verdwenen is. Sommigen wilden de brug alsnog beschermen, maar voor de doorstroming van zowel het weg- als het waterverkeer was de brug, vooral de falende aansturing van de mechanische delen om de brug te openen en te sluiten, kon men de brug niet langer handhaven. Deze brug vormt een staaltje van metaalconstructie. Anders dan Eiffel zocht ingenieur Vierendeel naar een lichtere constructie met groter draagvermogen. Door de stijve knopen tussen verticale en horizontale elementen kon hij de diagonale verbindingen weglaten.
Men kan betreuren dat dit staaltje staalconstructie verdwijnt, maar hebben de experten het publiek voldoende kennis bijgebracht over het belang van deze brug? Hoewel de Vierendeelbrug wereldwijd succes gekend heeft, blijven wij doorgaans onwetend over deze en andere ingenieurs en vooral hun werk. Ook technologische hoogstandjes behoren immers tot onze cultuur en dus tot ons cultureel erfgoed.
Heeft de politieke overheid dan een kortzichtige keuze gemaakt? Het lijkt mij moeilijk dit te concluderen, want de nood aan vlottere doorstroming van het verkeer was en is toch altijd de reden waarom men bruggen werpt over waterlopen.