Persnota bij het beleidsplan 2013 - 2018

Op 1 juni 2013

Het beleidsplan voor de komende legislatuur is er één vol goede intenties. Intenties waar de meesten onder ons het over eens zijn. Er staan zelfs een heel aantal programmapunten in van de Brugse N-VA...Maar deze beleidsnota blinkt bovenal uit door vaagheid en ongeloofwaardigheid!!

 

1 / Ongeloofwaardigheid naar inspraak en transparantie toe

 

De Brugse N-VA protesteert tegen de ondemocratische handelswijze van de meerderheid bij de bekendmaking van de nota. In een gezonde politieke cultuur zou eerst de gemeenteraad dit document ter inzage hebben gekregen. Niet in Brugge dus! Hier wordt eerst de pers geïnformeerd, en pas daarna de gemeenteraad. Mocht dit zich in Aalst of waar ook hebben voorgedaan, dan zou onze burgemeester hiertegen zeker al ferm commentaar gegeven via de media.

Bovendien schendt de meerderheid het gemeentelijk decreet dat stelt dat de documenten ten laatste acht dagen voor de gemeenteraad moeten  worden bezorgd aan de raadsleden.

In de beleidsnota wordt in het deel "democratie, inspraak en participatie" veel aandacht besteed aan de taak van de voorzitter van de gemeenteraad. Het al dan niet bespreken van dit beleidsdocument op de gemeenteraad van morgen is hierbij een testcase voor de voorzitter. Als de voorzitter het decreet niet toepast en dus het punt niet verwijdert van de agenda, dan verliest de huidige voorzitter voor de N-VA alle geloofwaardigheid en kunnen we hem tot knechtje van de burgemeester benoemen.

 

 

In de beleidsnota wordt op diverse plaatsen gepleit voor een verregaande samenwerking met alle actoren uit de Brugse samenleving. Het is overduidelijk dat de oppositie, goed voor ongeveer 48% van de Brugse bevolking, hier zover mogelijk vandaan wordt gehouden. Bij de verdeling van de mandaten werd onmiddellijk duidelijk wat de meerderheid begrijpt onder democratische samenwerking : niet minder dan 164 mandaten werden uitgedeeld onder de 27 leden van de meerderheid. De slechts 17 resterende mandaten moesten dan maar verdeeld worden onder de 20 leden van de oppositie. Bovendien wil de meerderheid ook geen duidelijkheid geven aan de Brugse belastingsbetaler over de talloze vergoedingen die aan deze mandaten verbonden zijn. De Brugse N-VA heeft hieromtrent reeds driemaal een schriftelijke vraag gesteld, zonder reactie totnogtoe.

 

 

De Brugse N-VA is niet a priori gekant tegen een stadsontwikkelingsbedrijf. We kunnen de mogelijke voordelen ervan onderschrijven. Evenwel vrezen we dat ook hier de bedoeling onder schuilt om de gemeenteraad en bijgevolg de oppositie buiten spel te zetten.

 

 

2 / Ongeloofwaardigheid inzake financieel beleid

 

Het beleidsplan stelt als uitgangspunt dat de stadsfinanciën gezond zijn bij de start van deze legislatuur. Er is inderdaad een reserve, maar het valt ernstig te betwijfelen of het financieel beleid van de stad zo gezond is. We verwijzen hier nogmaals naar de tussenkomst van N-VA raadslid Geert Van Tieghem in de vorige gemeenteraad.

45 mn reservefondsen, maar een stadsschuld van bijna 100 mn die sedert 2009 aangroeit.

In 2012 voor het eerst een rood gekleurd resultaat van 2,4 mn op het eigen dienstjaar.

Het eigen dienstjaar 2013 een negatief resultaat van 300.000 op eigen boekjaar. Een gebudgetteerd operationeel verlies van 4,2mn als resultaat op het dienstjaar 2013, kan toch absoluut niet als positief worden aanzien! Dit te verwachten verlies 2013 wordt dan gelukkig nog beperkt of gecamoufleerd door de opname van de ontvangsten vorige dienstjaren, nl 5,8 mn, en de overboeking uit het Reservefonds Stedenbeleid, nl 5,1 mn. Zonder deze twee ingrepen zou de stad een verwacht resultaat dienstjaar 2013 bekomen met een tekort van 15 mn. En dan moeten er nog grote vraagtekens gesteld worden bij de te verwachten ontvangsten, die in het verleden ook steeds fel overschat werden! 

 

Een beleidsplan kan slechts geloofwaardig zijn als het gepaard gaat met een budgettaire nota, waarbij de financiële haalbaarheid van het plan wordt afgetoetst.

Het beleidsplan staat vol met nieuwe initiatieven. Wat hier ontbreekt is een betrouwbare uiteenzetting van de wijze waarop al deze plannen zullen worden gefinancierd. Besturen is altijd een kwestie van prioriteiten stellen omwille van de financiële beperkingen, maar deze discussie is blijkbaar nog niet gevoerd!

We hebben de indruk dat de meerderheid schrik heeft van deze discussie : begrotingswijziging voorleggen gemeenteraad april, beleidsnota voorleggen in mei , en pas ten gronde bespreken in juni. Blijkbaar is het ook nog wachten op de meerjarenbegroting op basis van de nieuwe beleids-en beheerscyclus, dat nochtans een essentieel onderdeel is van de discussie over het beleid!

Zonder een degelijk begeleidend financieel plan verliest dit beleidsplan alle geloofwaardigheid!

 

 

3 / Ongeloofwaardigheid als het handelt over economie en toerisme

 

In "Brugge als economische trekker" beperkt het beleidsplan zicht tot enkele vage algemeenheden. Onbegrijpelijk dat deze meerderheid niet onderschrijft dat een bloeiende economie bijdraagt niet alleen tot de welvaart, maar eveneens tot het welzijn van de burger!

Daarom is het noodzakelijk dat in de huidige economische conjunctuur de stedelijke overheid actief optreedt als manager en dusdanig een platform creëert voor het aantrekken van nieuwe bedrijven, van kleine tot grote bedrijven. Dit vergt echter een onderbouwde visie op de toekomst. In de beleidsnota staan veel vage intenties, maar helaas niets concreets. Geen concrete acties voor het cultiveren van een bruisende ondernemerswereld, voor het zoeken naar innovatieve en inspirerende ruimte voor startende ondernemers.

 

Over onze Brugse haven blijft de beleidsnota ook al zo verschrikkelijk algemeen. Hierin staat dat Brugge zich intensiever zal inlaten met de haven. Maar ook hieromtrent ontbreekt elke visie, in het bijzonder wat betreft de relaties met de andere Vlaamse havens en de havens van onze buurlanden, zeker hierbij Rotterdam niet te vergeten.

 

De ontsluiting van de haven via weg, spoor en water blijft een gedegen uitdaging, maar ook hier vaagheid alom. Wachten op de Vlaamse regering doet ons opnieuw het beeld van de pelikaan oproepen...

 

Wat betreft de haven werd door de aanduiding van de burgemeester tot voorzitter het belangrijkste reeds gerealiseerd. In de nieuwe raad van bestuur zetelen thans twaalf politici en slechts drie ondernemers. Absoluut een gemiste kans om de betrokkenheid en de kennis van de ondernemerswereld intensiever te betrekken bij het havengebeuren!

 

Ook totaal geen visie over de garantie voor het leefbaar houden van onze polderdorpen Zwankendamme, Lissewege, Dudzele en onze badstad Zeebrugge.

Enkel vage intenties...

 

 

Wat N-VA absoluut onaanvaardbaar vindt in de beleidsnota is het mankeren van ook maar enige visie op het gebied van "citymarketing" van Brugge. Er is totaal geen sprake van een bundeling van alle troeven waarover onze stad beschikt : cultureel, economisch, toerisme, leefbaarheid, hogescholen, Unesco-werelderfgoed, sport en noem  maar op...Indien de stad de economische activiteit wil opkrikken in onze regio, dan is "citymarketing" een absolute prioriteit!

 

Toerisme: één van de belangrijkste troeven voor Brugge, en een hefboom voor de werkgelegenheid, voor alle lagen van de bevolking, van laag- tot hooggeschoold... Hoeveel lijntjes in de beleidsnota? Slechte enkele algemeenheden worden vermeld. Met alle sympathie voor de dieren, maar het hoofdstuk over dierenwelzijn is uitgebreider dan over toerisme!

Het is schrijnend dat het bestuur geen enkele aandacht besteed aan en dynamisch en modern toeristisch beleid in samenwerking met alle actoren.

 

Het nieuwe bestuur is voorstander van een nieuwe beurs- en evenementenhal. Deze wordt echter ook in de wachtzaal gedropt tot de private sector een voorstel doet.

Het broodnodige congrescentrum, idem dito. N-VA betreurt dat zoals in ons programma geen duidelijke keuze wordt gemaakt voor een inplanting op het beursplein. Dit is de best geschikte locatie, op wandelafstand van het historische centrum, en in de nabijheid van openbaar vervoer en parkings. Maar ook hier komt weer de pelikaan in beeld...

 

 

4 / Ongeloofwaardigheid op gebeid van mobiliteit

 

In het Voka-tijdschrift "Ondernemers" van 23/11/2012 zei (toen nog "toekomstig") burgemeester Landuyt : " We verkiezen om meteen de schop ter hand te nemen. Door bv de Dampoortsluis en de brug van Steenbrugge aan te pakken, kunnen we op korte termijn enkele, weliswaar kleinere stapjes zetten om de mobiliteit te verbeteren."

In het bestuursakkoord hiervoor geen enkele timing, en al zeker niet "op korte termijn". Het is ondertussen niet alleen de pelikaan die staat te wachten, het zijn vooral de vele auto's die dagelijks eindeloos lang in de file staan te wachten.

 

5 / Ongeloofwaardigheid op vlak van integratie

 

Voor N-VA is ook integratie een belangrijk en waardevol thema. Wij zijn ervan overtuigd dat een degelijke minimumkennis van de Nederlandse taal bijdraagt tot het slagen in het onderwijs, en bijgevolg het vinden van een job. Dus tot de welvaart en het welzijn van iedere burger. Daarom ook moet de stedelijke overheid iedere inwijkeling aanmoedigen Nederlands te leren.

 

 

6 / AKTIE!!

 

N-VA Brugge is de mening toegedaan dat elk bestuur de opdracht heeft om een sterk economisch weefsel te handhaven. Dit draagt immers bij tot de welvaart van alle burgers. Om een sociaal netwerk te bewerkstelligen is welvaart en bijgevolg financiële armslag noodzakelijk.

N-VA Brugge stelt voor dat het bestuur in actie treedt bij de volgende aandachtspunten: congres- en cultuurtoerisme, ontwikkeling en ontsluiting van de haven als motor van onze regionale economie en tewerkstelling, mobiliteit, citymarketing...

Reeds zeven maand na de verkiezingen hebben we nog steeds geen concrete acties gezien!

Er is geen blijk van welke ambitie ook om Brugge als derde stad van Vlaanderen, als Vlaamse stad met een internationale roeping hoog en duidelijk op de kaart te zetten.

 

Wij roepen op om het democratisch gehalte van het politieke debat drastisch te verhogen.

Wij roepen op tot actie! Verlaat dat imago van die pelikaan die aan de oever zit te wachten tot er een visje voorbij zwemt. Het zou anders wel eens kunnen gebeuren dat er geen vis meer overblijft en dat alle opportuniteiten aan onze prachtige stad zijn voorbijgegaan!!

 

 

 

 

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is