Over fietsers en kasseien

Op 19 april 2011

Dat de schepen van openbare werken, Jos Demarest, het comfort van de fietsers wil verhogen, juichen we uiteraard toe. Maar hij vergaloppeert zich als hij daarvoor alle kasseien uit de Brugse binnenstad wil bannen. Het doet mij denken aan een dokter die een kwaaltje wil bestrijden met amputatie van het betrokken lichaamsdeel. Kasseien zijn één van die elementen die mee de sfeer van Brugge bepalen. Samen met de vele monumenten, de propere reien maar ook kleinere elementen zoals het uitzicht van de straatverlichting  vormen ze een patrimonium, waar in het verleden goed is over nagedacht en waar jarenlang in geïnvesteerd is. Dat patrimonium is de basis van een belangrijke economische sector in onze stad : het toerisme.  We kregen er het prestigieuze keurmerk “Werelderfgoedstad” van de Unesco voor. Dat gaan we toch niet op het spel zetten? De toeristische sector genereert heel wat tewerkstelling en directe inkomsten voor de stadskas (taks op boottochtjes, overnachtingstaks enz.).  Er zijn ook nog heel wat afgeleide baten waarvan men zich niet altijd bewust is : het effect op tewerkstelling en inkomsten van andere sectoren, het ruime aanbod aan restaurants, musea enz.

De fietser als zwakke weggebruiker verdient natuurlijk alle aandacht. Uiteraard moet het wegdek in de binnenstad steeds in perfecte staat gehouden worden.  We zouden de schepen dan ook willen oproepen om daar versterkt aandacht aan te schenken. Misschien moet Brugge enkele kasseileggers in dienst nemen die bij elke melding meteen uitrukken.  In de binnenstad is de fietser ook niet de enige en zeker niet de zwakste weggebruiker. Dat is namelijk de voetganger voor wie de fietser vaak een groter gevaar betekent dan de auto. Sommige fietsers zouden wel eens mogen gewezen worden op het feit, dat het verkeersreglement ook voor hen geldt (voorrang van rechts) en aangemaand worden zich wat minder agressief te gedragen ten opzichte van zowel autobestuurders als voetgangers.

Voor het comfort en de veiligheid van de fietsers zijn er andere prioriteiten dan de binnenstad.  Zo zouden fiets- en autoverkeer langs alle steenwegen door hagen of dergelijke van elkaar moeten gescheiden worden en zouden zoveel mogelijk kruispunten ondertunneld moeten worden of van een fietsersbrug voorzien.  We weten ook wel, dat veel van dat soort wegen onder de bevoegdheid van het Vlaams Gewest vallen en het stadsbestuur  dus niet rechtstreeks kan ingrijpen maar dan moet men bij de betrokken diensten blijven aandringen. 

Artikel is vandaag verschenen in het Brugsch Handelsblad en op de stadsomroep.com.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is