N-VA wil verbod op warrelnetten voor de Vlaamse Kust op Vlaams niveau

Op 14 januari 2014

Brugge/Gistel/Oostende/Kust - De N-VA-fractie van de provincie West-Vlaanderen heeft een motie ingediend voor de provincieraad van 23 januari. De N-VA wil bij monde van provincieraadslid Wim Aernoudt (Gistel) dat er een verbod komt op warrelnetten voor de Vlaamse Kust. Het Vlaams parlement is bevoegd voor deze reglementering.

Wim Aernoudt steekt van wal: “We willen dat de provincieraad van West-Vlaanderen met aandrang vraagt aan de Vlaamse overheid dat er snel een algemeen verbod op warrelnetten in de strandvisserij langs de Vlaamse kust komt. We hopen dan ook dat de andere politieke fracties in de provincieraad onze motie steunen. Met dit krachtig signaal willen we dat de Vlaams minister van Leefmilieu en Natuur Joke Schauvliege (CD&V) eindelijk de koe bij de horens vat.”

In het jaar 2013 zijn er op onze stranden 128 dode bruinvissen aangespoeld. In 2011 werden er nog 116 dode bruinvissen gevonden, toen was dat het hoogste aantal ooit. Natuurpunt pleit al langer voor een verbod op warrelnetten voor de Vlaamse strandvissers.

N-VA-provincieraadslid Wim Aernoudt heeft dit thema reeds vorig jaar op de politieke agenda geplaatst van de provincie en de gouverneur gevraagd te streven naar een uniform reglement op strandvisserij. Aernoudt sluit af: “Nefast is dat vandaag elke kustgemeente zijn eigen reglement hanteert. Vlaanderen heeft de bevoegdheid over de strandvisserij en durft dat tot vandaag niet ten volle te gebruiken. Vragen hierover in het Vlaams parlement, van onder andere Vlaams parlementslid Wilfried Vandaele, hebben tot vandaag geen concrete resultaten opgeleverd. Het is absoluut niet onze bedoeling om recreatieve  visserij onmogelijk te maken, eerder integendeel. We pleiten dan ook niet tegen andere types van visserijnetten, voorbeeld het verantwoord gebruik van fuiknetten of platte netten.”

Bruinvis