U bent hier
N-VA pleit voor randparking aan E40.
Het verkeer van en naar het Brugse stadscentrum staat steeds vaker stil en de centrumparkings hebben niet de capaciteit die nodig is om alle bezoekers een parkeerplaats te bieden. Daarom moet er een grote rand- en carpoolparking komen aan de Brugse stadsrand, bij het knooppunt E40/N31. Tot die conclusie komt Johan Deprez, voorzitter van de werkgroep “Mobiliteit en openbaar vervoer” van N-VA Brugge.
“Tijdens de spits of op zonnige dagen staat het verkeer dat naar Brugge moet vaak stil van de afrit van de E40 tot aan het station.” zegt Johan Deprez “Eenmaal in de stad blijken de parkings onvoldoende capaciteit te hebben om de toestroom aan bezoekers te kunnen verwerken. Daarom pleiten wij voor een randparking daar waar de files ontstaan: aan het knooppunt van de E40 en de N31. In combinatie met een rechtstreekse lijn parking-station-centrum, zonder tussenhaltes, en een laag parkeertarief kan een dergelijke parking een aantrekkelijk alternatief zijn voor wie de Brugse binnenstad wil bezoeken.”
Volgens de N-VA’er hoeft die verbinding niet per definitie een bus te zijn. Johan Deprez: “De Vlaamse regering en De Lijn beslisten eerder in het Neptunusplan om de kusttram door te trekken naar Brugge. Wij stellen voor om die tramlijn te verlengen tot aan de randparking. Op die manier kunnen ook de toeristen die Zeebrugge of Blankenberge willen bezoeken hun wagen aan de rand van de stad achterlaten, wat het verkeer op de N31 verder zal beperken.”
Deprez haalt de mosterd uit onder meer Antwerpen en Luxemburg waar dergelijke parkings reeds op de autosnelweg worden aangekondigd als de ideale manier om zonder mobiliteitsproblemen het stadscentrum te bezoeken. “Uiteraard zal deze parking niet de mirakeloplossing zijn voor de verkeersdrukte. Dit plan kadert in een totaalvisie die onze werkgroep momenteel uitwerkt. We zijn er ons terdege van bewust dat de mobiliteit toeneemt en zal blijven toenemen. Het is aan de politiek om daar het gepaste antwoord op te bieden.” aldus Johan Deprez.