N-VA-gemeenteraadslid Ann Minne-Soete vraagt complete herziening terrassenreglement Brugge.

Op 13 november 2011

Nu op 15 november de vaste terrassen in Brugge weer dienen te worden afgebroken vindt N-VA dat men toch eens grondig moet nadenken over die terrassen. Ondervoorzitter en gemeenteraadslid Ann Minne-Soete vindt zelfs dat het complete terrassenreglement aan herziening toe is.

Terrassen brengen gezelligheid en animatie in de stad. Bovendien verhogen ze de omzet van de cafés en restaurants. Vele wandelaars worden immers aangetrokken door dat terras. We moeten dus een studie maken waar terrassen, vast of bestaande uit losse tafels en stoelen, het hele jaar door kunnen worden toegelaten. Neem bijvoorbeeld de Philipstockstraat die een volledige transformatie heeft ondergaan in de laatste jaren: van een gevarieerde neringstraat naar een echte restaurantstraat die momenteel zeventien eetgelegenheden telt! We moeten echt bekijken waar we in zo'n geval een vergunning kunnen geven om ook buiten te consumeren.” zegt Minne-Soete.

Ik blijf uiteraard voorstander van een strikte reglementering: kwaliteit moet steeds primeren. Uniformiteit in parasols, luifels of meubilair blijft ook hier primordiaal! Maar liever dan een wildgroei van diverse "rokerstafeltjes" hebben de consumenten een aantrekkelijk terras. Denken we maar aan Parijs met zijn diverse kleine charmante oesterbartjes buiten of aan Wenen met zijn standjes met gepofte kastanjes op diverse pleintjes. Er is ook Sevilla, waar het krioelt van de warme tapas-terrasjes...” aldus de ondervoorzitter van de Brugse N-VA.

Brugge heeft de laatste jaren een enorme transformatie ondergaan, en zoals in veel andere steden is dat ook het geval ook de lokale handel. Toeristen overspoelen, gelukkig, onze stad en vinden het altijd reuze om ergens van op een terras buiten onze prachtige gebouwen te kunnen aanschouwen. We moeten respect hebben voor ons werelderfgoed maar N-VA vindt dat een stad en de lokale handel ook in beweging moeten kunnen blijven.