N-VA eist transparantie en externe controle van Brugs dierenasiel

Op 3 oktober 2013

Het Brugse Blauwe Kruis moet dringend transparantie verschaffen en externe controles toelaten in hun dierenasiel. Dat zegt gemeenteraadslid Hugo De Bondt (N-VA).

De Stad Brugge en andere omliggende gemeenten leveren een zware financiële inspanning voor een degelijke werking van het dierenopvangcentrum’ zegt De Bondt. ‘Als gemeenschap hebben we er belang bij, en het recht om te weten of die investering beantwoordt aan de resultaten die behaald worden.

Vragen over werking

Bovendien roepen sommige zaken ook vragen op. Wat is bijvoorbeeld het nut van een dure conciërgewoning en de rol van de conciërge  als het  dierenasiel amper drie en een half uur per dag open is en de dieren die ’s nachts door de politie worden afgeleverd de nacht dienen door te brengen in een koud en onbeschut hok, zonder eten of drinken? Ook de reden voor de bestemmingswijziging van de gronden is onduidelijk. Op wat oorspronkelijk een loopweide voor de honden moest zijn staan nu de persoonlijke paarden van de vriendin van de conciërge.’ aldus De Bondt.

Het raadslid heeft naar eigen zeggen tientallen getuigenissen over de op zijn minst schimmige werking van de vzw, waar steeds dezelfde mensen, niet zelden met familiebanden, al een tiental jaar de dienst uitmaken.

KMO zonder controle

Hugo De Bondt: ‘Als we kijken naar de budgetten waarover de vereniging beschikt, dan moeten wij beginnen met de vaststelling dat het Blauwe Kruis hierover weinig duidelijkheid verschaft. Eigen berekeningen leren ons echter dat de subsidies van Brugge en de andere steden en gemeenten, de inkomsten uit collectebussen en de inkomsten vermeld in het eigen ledenblad in het vierde kwartaal van 2012 opliepen tot € 40.358. Bovendien heeft het dierenopvang nog talloze andere bronnen van inkomsten. Dit is dus geen kleine speler maar een volwaardige KMO. ‘

In tegenstelling tot andere ondernemingen die met levende dieren werken wordt het Blauwe Kruis echter in de praktijk bijna niet gecontroleerd op het naleven van de wetgeving op dierenwelzijn. Daarom moet de stad ook op dit vlak haar verantwoordelijkheid nemen.

Transparantie en externe controle

Het voorstel van de N-VA’er is dan ook klaar en duidelijk. ‘Wij pleiten voor externe, regelmatige controle en eisen een transparante werking. Indien dit onmogelijk is zullen wij de gemeenteraad vragen hieruit haar conclusies te trekken en gepaste maatregelen te nemen. Wat die zullen zijn hangt af van het bestuur van het dierenopvangcentrum.’ besluit De Bondt