N-VA Brugge en Jong N-VA Brugge: "Brugge moet levend en leefbaar blijven."

Op 25 maart 2012

N-VA Brugge en jong N-VA Brugge willen een levende stad waar men al eens kan uitgaan en waar de burger niet verstikt wordt door regelneverij.

Het valt niet te ontkennen dat er zich problemen voordoen in onze uitgaansbuurten. Iedereen heeft recht om veilig uit te gaan, wij weten dat ook  veel jongeren helaas vaak geconfronteerd worden met geweld of bedreigingen en dat is ontoelaatbaar.

We betreuren het voorstel van burgemeester Moenaert om een nultolerantie in te voeren voor het consumeren van alcohol in het publieke domein omdat het iedereen, ook de nietsvermoedende en goedbedoelende Bruggeling of toerist, kan treffen.  Iemand die een flesje wijn deelt met zijn lief in het park, iemand die een blikje bier drinkt aan z'n eigen voordeur, mensen die een buurtfeestje houden, toeschouwers van Klinkers die na het optreden toevallig nog een half lege beker in de hand houden wanneer ze door de straten wandelen,...  Door een dergelijke beslissing komt vroeg of laat iedereen wel eens in overtreding!

Onze visie is: pak de overlast aan bij wie ze veroorzaakt en laat de Bruggeling zijn vrijheid.

Uitbaters die hun zaak niet in de hand kunnen houden of zich niet aan de wet houden dienen te worden geverbaliseerd en na drie gevallen dienen ze tijdelijk de deuren te sluiten. Zo beschermen we de horeca-uitbater die zich wel inzet voor zijn zaak en cliënteel; deze heeft het al niet gemakkelijk.

Overlastveroorzakers (vechten, nachtlawaai, vandalisme, sluikstorten, wildplassen,… ) dienen prompt te worden geverbaliseerd met een administratieve boete of zelfs een administratieve aanhouding.  Bovendien moeten deze mensen in het bijzonder worden opgevolgd door de lokale politie om toekomstige conflicten te vermijden.