N-VA: “Waarom geen avondlijn naar Zeebrugge?”.

Op 17 oktober 2011

N-VA Brugge grijpt de berichtgeving over de mogelijke schrapping van verschillende treinen op de lijn Zeebrugge-Brugge aan om een beter openbaar vervoer tussen Brugge en Zeebrugge op tafel te leggen. “Het aanbod van de NMBS en De Lijn moet beter op elkaar afgestemd worden.” zegt Johan Deprez (N-VA).

Als dit plan wordt goedgekeurd door de Raad van Bestuur van de NMBS worden verschillende treinen tussen Zeebrugge en Brugge en enkele treinen van en naar Blankenberge geschrapt uit het aanbod. Het standpunt van de N-VA hierover is duidelijk: eerst moet komaf gemaakt worden met de geldverslindende drieledige structuur van de NMBS-groep waarbij vooral de overkoepelende NMBS-Holding dient te worden afgeslankt vooraleer er sprake van kan zijn in het aanbod te snoeien.

Dat neemt volgens N-VA  niet weg dat er moet worden nagedacht over het openbaar vervoer tussen Brugge en Zeebrugge. “De haven van Zeebrugge is een belangrijke werkgever in Brugge en ook de toeristische sector is vragende partij voor een betere verbinding tussen Brugge en Zeebrugge.” zegt Johan Deprez, bestuurslid van N-VA Brugge. “Als we de pendelaars willen aanmoedigen het openbaar vervoer te gebruiken moeten we werk maken van een complementair aanbod. We ijveren voor een buslijn tussen Brugge en Zeebrugge via de Blauwe Toren,  Lissewege en Zwankendamme.

Inwoners van Zeebrugge, Zwankendamme en Lissewege zijn volwaardige Bruggelingen.” aldus Johan Deprez “Door deze lijn bovendien toe te voegen aan de avondlijnen, via een vast traject en vaste haltes, kunnen ook die Bruggelingen gebruik maken van het openbaar vervoer wanneer zij, bijvoorbeeld, een voorstelling in het Concertgebouw willen bijwonen. Tegelijk kunnen ook mensen die in ploeg in de haven werken van deze avondlijn gebruik maken in hun woon-werkverkeer.”