N-VA: ”Klantvriendelijkheid zou een evidentie moeten zijn”

Op 25 oktober 2011

Vanavond wordt aan de gemeenteraad voorgesteld toe te treden tot het “Charter van toegankelijkheid lokale dienst- en hulpverlening”. Met dit charter verbindt de stad zich ertoe toegankelijk, begrijpbaar, betrouwbaar, bruikbaar en betaalbaar te zijn in zijn dienstverlening aan de burger. Hoewel de uitgangspunten van het charter zeer nobel zijn vinden Ann Minne-Soete en Viky De Ridder, gemeenteraadsleden voor N-VA, dat Brugge hiervoor niet zou moeten wachten op een charter.

Dit charter trapt werkelijk open deuren in” zegt Ann Minne-Soete. “Uiteraard moet een stad ernaar streven maximaal ten dienste te staan van zijn inwoners, en zeker van wie hulp nodig heeft. Dat men dit plechtig moet beloven in een charter in plaats van dit als een vanzelfsprekendheid te zien tart werkelijk alle verbeelding. Natuurlijk moet een stad er alles aan doen om toegankelijk en efficiënt te werken.”

“De stadsdiensten moeten bereikbaar zijn, ook voor wie gaat werken. Het charter pleit ondermeer voor betrouwbaarheid. Wil dat dan zeggen dat Brugge zichzelf dan nu als onbetrouwbaar ziet?” vraagt Viky De Ridder zich af. “Klantvriendelijkheid zou voor de stad een evidentie moeten zijn. Als men ziet welke inspanningen de communicatiediensten elke dag doen, heeft men dan een charter nodig dat zegt dat de stad begrijpbaar moet communiceren? Wij hebben niets tegen dit charter maar stellen ons wel de vraag wat hiervan de werkelijke toegevoegde waarde is behalve dan de poging van een gemeenteraadslid om zich naar de gemeenteraadsverkiezingen van 2012 toe in de kijker te werken. Alles kan uiteraard altijd beter maar of dit charter daar effectief toe zal bijdragen is zeer de vraag.”