Iedere euro telt !

Op 30 april 2013

De stadsrekening van Brugge anno 2012 hebben we vanuit N-VA met de nodige argusogen geanalyseerd.   Wat ons onmiddellijk opviel in de budgettaire boekhouding was dat het begrotingsresultaat van het eigen dienstjaar 2012  voor het eerst in vele jaren met rode inkt wordt geschreven (min €  2,4 miljoen).    In plaats van een gebudgetteerd resultaat van € 3,3 miljoen in plus, noteren we dus een verlies van  € 2,4 miljoen, zijnde  een belangrijk verschil tussen budget en rekening van € 5,7 miljoen.  Dit verlies is o.i. de belangrijkste parameter van het verhaal.   Dat we uiteindelijk nog € 9,4 miljoen als algemeen begrotingsresultaat halen, is louter en alleen te danken aan enerzijds het algemeen begrotingsresultaat van het vorige dienstjaar, zijnde 2011, wat € 9,5 miljoen  betrof en anderzijds het positieve verschil tussen de ontvangsten van vorige dienstjaren (€ 15,9 miljoen) en de overboekingen ( € 13,5 miljoen).

Wat de inkomsten van de stad betreft (€ 215,1 miljoen) valt op dat de ontvangsten uit de onroerende voorheffing in 2012 met meer dan € 5 miljoen stijgen.  Een meevaller voor de stadskas die zich o.i. in 2013 niet meer zal herhalen,  gezien de forse inhaalbeweging (+13 %) van snellere inkohieringen door de Vlaamse overheid achter de rug is.   Ook de bijdrage van het Gemeentefonds, de belangrijkste basisfinancier van de stad, steeg met € 1,8 miljoen.   Andere meevallers zijn ook de fors gestegen opbrengsten uit parkeergelden (+ €  1 miljoen) en de terugvordering van de loonkosten van een 100-tal personeelsleden bij FOD Binnenlandse zaken ten bedrage van € 1,7 miljoen.   Of deze meevallers een recurrent karakter zullen hebben, valt sterk te betwijfelen ….

De forse stijging van de uitgaven daarentegen springt  echter duidelijk in het oog.  Deze stegen met 2,77 % in vlg. met 2011, en liepen op tot € 217,5 miljoen.    Dit verontrust ons !    Een analyse van de financiële rapportering leert ons dat de uitgaven van de stad Brugge tussen 2007 en 2012 stegen met  21,30 %.   De inkomsten daarentegen stegen over datzelfde lustrum slechts met 13,60 % !     Een discrepantie dus  van 7,7 % !   Jawel,  we moeten ons daar zorgen over maken.   Deze tendens is immers op termijn onhoudbaar.     Ter vergelijking ; de consumptieprijsindex steeg de afgelopen periode slechts met 12,2 % ! Onze reservefondsen zullen aangesproken moeten worden, bij een continuering van een dergelijk beleid, hetgeen trouwens reeds bevestigd wordt bij de eerste budgetwijziging anno 2013.

Het schoentje knelt o.i. dan ook vooral aan de uitgavenzijde.   De loonkosten van het stadspersoneel (exclusief onderwijs) vertegenwoordigen thans meer dan 38% van alle uitgaven en stegen in vlg. met 2011 met 4,43%, in vlg. met 2007 met 25,40 % !  Het voorziene budget anno 2012 werd hier met meer dan  1 miljoen euro overschreden.   De netto personeelskost  per inwoner steeg zelfs op vijf jaar tijd met 27,6 % en bedraagt nu 647 €/inwoner, een record.  Ook zeer opmerkelijk is de andermaal forse stijging van de OCMW-bijdrage met € 1,1 miljoen.  Sedert 2007 is de dotatie aan het OCMW met meer dan 31 % gestegen (in 2012 bedroeg deze bijna € 23 miljoen), en heeft intussen deze van de politiezone Brugge bijgebeend en zelfs met rasse schreden voorbijgestoken.  In het budget 2013 wordt de OCMW-bijdrage  nogmaals exorbitant verhoogd,  met € 2 miljoen !  (ofte met 8,7 %)

Ook het budget 2013, na de budgetwijziging 1ste kwartaal 2013 dan nog – n.b. een gebudgetteerd operationeel  verlies van 4,2 miljoen € op het dienstjaar 2013 ---  laat niet veel positiefs blijken, wel integendeel …   de verwachte verliezen anno 2013 blijven zich opstapelen en verdrievoudigen bijna …  !  (van min € 1,4 miljoen ‘resultaat dienstjaar’  naar  min € 4,2 miljoen)  En om aan dat negatief ‘resultaat dienstjaar’ te komen, werden nog de ontvangsten vorig dienstjaren t.b.v. 5,8 miljoen €  (oorspronkelijk op 0 gebudgetteerd) meegenomen, alsook een overboeking uit het reservefonds stedenbeleid  t.b.v. 5,1 miljoen €.    Zonder deze 2 laatste ingrepen, zouden we een verwacht resultaat dienstjaar 2013 bekomen van MIN  € 15 miljoen.  En dan stellen we nog ernstige vraagtekens bij de te verwachten ontvangsten in 2013 ten belope van € 229 miljoen, zijnde een verwachte (stevige) groei met € 14 miljoen €.    Als we de effectieve realisatiepercentages van de voorbije jaren 2011-2012 er naast leggen (nota bene telkens slechts 94 à 95 %),  dan vrezen wij voor een minontvangst van meer dan 10 miljoen € ….    Het stadsbestuur draait zichzelf en ons hier een rad voor de ogen.

Vanuit N-VA uiten wij dan ook oprecht onze bezorgdheid en pleiten voor een zuinig(er), maar efficiënt beleid, conform de oproep van Minister van Binnenlands Bestuur Geert Bourgeois.   Iedere euro telt, ook in onze "scone" stad.  De (te) snel groeiende kostenstroom is o.i. op termijn niet vol te houden en zal onoverkomelijk leiden tot belastingverhogingen, wat niet kan.     Een kritische screening  op werkingskosten en personeelsinzet, alsook een nauwere samenwerking tussen de stad en het OCMW moeten er voor zorgen dat Brugge financieel gezond blijft waardoor de noodzakelijke investeringen op maat kunnen uitgevoerd worden, zonder belastingverhoging weliswaar.

We kijken uit naar de visie  van het stadsbestuur op deze toch wel onrustwekkende  evolutie van onze stadsfinanciën.