Een middeleeuwse stad op maat van de eenentwintigste eeuw.

Op 14 juli 2012

Stefaan Stynen pleit in een opiniestuk in het laatste nummer van Mondig Mobiel, het ledenblad van TreinTramBus.be, voor meer voorverkoop om de veiligheid op het openbaar vervoer te verhogen.  Diezelfde week is David Haydock in Today’s Railways Europe vernietigend voor de weinig gebruiksvriendelijke automaten van NMBS Mobility op Brussels Airport. Gewoon automaten plaatsen om de voorverkoop te stimuleren volstaat dus niet.

Ook in Brugge zijn de automaten geen toonbeeld van gebruiksvriendelijkheid met lange wachtrijen aan de loketten en vertraging bij het opstappen van reizigers tot gevolg. Wat weer leidt tot ongenoegen bij de wachtende reiziger en toenemende agressie tegenover het personeel van het openbaar vervoer.

In de eerste plaats is het optimaliseren van de ticketverkoop uiteraard een zaak van de operatoren van ons openbaar vervoer. Toch kan de stad in deze een voortrekkersrol spelen door het plaatsen van gebruiksvriendelijke automaten voor het verdelen van de meest courante vervoerbewijzen.

Wat houdt ons tegen op strategische plaatsen in onze stad meertalige automaten te plaatsen die de reiziger een snelkeuze bieden tussen een enkel busticket, een dagpas voor De Lijn, een NMBS-ticket naar Brussel of een treinticket naar de kust? Wil de reiziger een andere formule dan kan hij zich uiteraard nog steeds wenden tot het verkoopspersoneel of de huidige ticketverdelers maar voor de meeste toeristen (en occasionele openbaar vervoergebruikers) is dit basisaanbod voldoende.

Uiteraard mogen de automaten geen visuele vervuiling veroorzaken in ons historische stadscentrum en de voetgangers niet hinderen. Tevens moet de bediening zo eenvoudig mogelijk worden gemaakt met één enkele knop per product en een gebruiksinterface in zo veel mogelijk talen. Enkel dan kan een dergelijke automaat een meerwaarde zijn voor de gebruiker.

Met dit concept kunnen we zelfs nog een stap verder gaan en ook toeristische producten zoals de Brugge City Card, die onder meer gratis toegang verschaft tot de 26 Brugse musea, of bioscoop- en concerttickets aanbieden langs deze weg. Op die manier hijst Brugge zich in de top van klantvriendelijke bestemmingen en profileert het zichzelf als moderne en dynamische stad. Een middeleeuwse stad op maat van de eenentwintigste eeuw hoeft immers geen utopie te zijn.

Johan Deprez

Deze tekst verscheen eerder op www.johandeprez.eu