Brief aan de voorzitter van de Gemeenteraad

Op 28 mei 2013

Geachte voorzitter,

Wij, de verzamelde fractieleiders van de oppositie in de Brugse Gemeenteraad,richten dit schrijven tot u als bewaker en behartiger van een goede, democratische, transparante, integere en professionele werking van de gemeenteraad omdat wij zeer bezorgd zijn rond een aantal zaken.

Spijts onze constructieve houding de voorbije maanden op de maandelijkse vergaderingen van de fractieleiders stellen wij vast dat maanden samen vergaderen over een nieuw huishoudelijk reglement er in het resultaat geen enkele inbreng van ons is overgenomen. Hoewel Brugge al niet uitblonk in een moderne en professionele benadering van het gemeenteraadswerk stellen wij nauwelijks enige vernieuwing vast op dat vlak. Onze verschillende vragen voor een betere ondersteuning van het raadsledenwerk bleven onbeantwoord. Wij vragen ons af wat het nut was om ons te betrekken bij de besprekingen als het toch geen resultaat heeft.

Daarnaast stellen we vast dat in het kader van het Beleidsplan 2013-2018 onze rechten als raadslid worden geschonden. De wettelijke verplichting om 8 dagen voor de gemeenteraad de documenten te verschaffen werd niet nageleefd. Dit is op zich al te betreuren maar ook een verontrustend precedent voor de toekomst.

Bovendien werd tot op heden geen enkel verslag van een gemeenteraad gepubliceerd. Wij zijn dus in de onmogelijkheid welk verkregen antwoord op interpellaties en vragen dan ook na te lezen en te controleren.

Bij de verdeling van de mandaten, bij een transparante democratie toch altijd een kwestie van politieke evenwichten, werden onder 27 meerderheidsraadsleden 164 mandaten verdeeld. De oppositie verkreeg er voor 20 raadsleden en 47% van de stemmen welgeteld 17. Dit staat in schril contrast en met een transparante, integere, democratische politiek.

Ook de schriftelijke vragen worden vaak zeer laattijdig en soms naast de kwestie beantwoord.

Deze zaken nopen ons ertoe een duidelijk signaal te geven naar het bestuur. Omdat een sterk gebrek aan respect ervaren vanuit de meerderheid zien wij niet langer het nut in van een constructieve deelname aan de fractieleidersvergaderingen. Wij zijn bereid in de toekomst weer constructief rond de tafel te gaan zitten als we een duidelijk signaal krijgen dat er een respectvolle benadering mogelijk is. Intussen zullen we stuk voor stuk al onze democratische rechten uitputten om ons werk als raadslid op een maximale manier in te vullen en onze rol in het goed besturen van onze stad kunnen opnemen.

Wij hebben het volste respect en vertrouwen in u als voorzitter van de gemeenteraad en hopen dat uw tussenkomsten voor een vlotte toekomstige samenwerking kunnen zorgen.

collegiale groet,

Ann Soete