587.500 euro voor nieuwe fietsinfrastructuur in Brugge

Op 20 april 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken
fiets

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) verhoogt het investeringsbudget voor de fiets naar een historisch hoog niveau – en dat gaan we ook in Brugge merken. Nog in deze bestuursperiode (tot 2019) is er € 587.500 Vlaams geld vastgelegd voor nieuwe fietspaden, voorbereidende studies en onteigeningen voor toekomstige fietsprojecten in Brugge. “Geweldig nieuws voor de fietsers”, zeggen Dirk Barbier, voorzitter van N-VA Brugge en fractieleidster en Vlaams Parlementslid Ann Soete (N-VA). “Fietsen wordt dankzij deze Vlaamse investering vlotter en veiliger”.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil meer Vlamingen verleiden om de auto te ruilen voor de fiets. Weyts trekt het investeringsbudget voor de fiets daarom op naar een historisch hoog niveau. In 2017, 2018 en 2019 wordt de magische (en lang onbereikbare) kaap van 100 miljoen euro per jaar telkens gerond. Nu is er ook een uitgebreid Fietsinvesteringsplan klaar met alle concrete projecten – en dat plan bevat ook goed nieuws voor Brugge.

“N-VA Brugge is zeker voorstander van veilige fietsinfrastructuur”, zegt Ann Soete. “Snelle en comfortabele fietsverbindingen maken fietsen aantrekkelijker. Maar deze investeringen verhogen ook de verkeersveiligheid in onze gemeente. N-VA Brugge heeft bijvoorbeeld gepleit voor het aanpakken van Kruispunt Waggelwater - Lieven Bauwensstraat. We hebben dit ook aangekaart bij minister Weyts”.

Uit het Fietsinvesteringsplan van minister Weyts blijkt dat er nog deze bestuursperiode (tot 2019) € 587.500 Vlaams geld is vastgelegd voor gloednieuwe fietsinfrastructuur, voorbereidende studies of onteigeningen voor toekomstige fietsprojecten in Brugge. Het gaat puur om Vlaams geld voor de fietspaden langs de gewestwegen op het grondgebied van Brugge, dus bovenop de middelen die het lokale bestuur vrijmaakt voor de fietspaden langs de lokale wegen.

Concreet gaat het om fietsinvesteringen bij het kruispunt Waggelwater met de Lieven Bauwensstraat (€ 100.000), het verbeteren van de veiligheid fietsoversteek in de Spoorwegstraat (€400.000) en extra fietsinvesteringen bij de renovatie Kruispoortbrug bij Kanaal Gent-Oostende (€87.500).

“Hier zaten veel fietsers in Brugge al lang op te wachten”, besluiten Dirk Barbier en Ann Soete tevreden. “We plukken nu lokaal de vruchten van het Vlaamse investeringsbeleid”.

Dirk Barbier, voorzitter van N-VA Brugge (dirk.barbier [at] n-va.be)

Ann Soete, fractieleidster en Vlaams Parlementslid (ann.soete [at] n-va.be