U bent hier
Eerst de postjes, dan pas de inhoud? Na 5 maanden nog steeds geen witte rook.

Talloze voorstellen van N-VA Brugge werden de voorbije jaren door het stadsbestuur helemaal of gedeeltelijk overgenomen. De meerderheidspartijen haalden vaak de mosterd bij ons, de grootste oppositiepartij. Zeg maar “de gele mosterd” in het beleid.
Nu de partijen die Brugge de komende jaren zullen besturen nog steeds bezig zijn met de opmaak van het nieuwe beleidsplan – rijkelijk laat! –oppert N-VA Brugge alvast een eerste reeks voorstellen om Brugge nog beter, mooier en veiliger te maken.
Met een strijdvaardige fractie en vernieuwd bestuur is N-VA Brugge klaar voor stevig en inhoudelijk oppositiewerk!
“Het is vreemd dat twee partijen die altijd samen bestuurd hebben zo lang op zich laten wachten. Dit legt de vinger op de wonde.”, geeft fractieleider Maaike De Vreese aan.
Hieronder vindt u onze voorstellen, die de basis moeten vormen voor het nieuwe bestuursakkoord.
De inzet van meer wijkagenten en een politiekantoor dat 24/7 bediend wordt in het stadscentrum moet ervoor zorgen dat de politie dichter bij de Bruggeling komt te staan. De stad moet een vrijwilligerkorps naar voorbeeld van andere steden oprichten, conform het Federaal regeerakkoord. Het vrijwiligerskorps wordt opgeleid ter ondersteuning van de hulpdiensten, zodat zij zich meer kunnen toespitsen ophun kerntaken. Op die manier kunnen inwoners van Brugge hulpdiensten bijvoorbeeld bijstaan in noodsituaties zoals tijdens overstromingen of acute crisissituaties.
De stad moet hard optreden tegen overlast en druggebruik op het openbaar domein. Een kordate aanpak is daarbij noodzakelijk, denk maar aan vip-patrouilles, een plaatsverbod of een alcoholverbod. Ook een verplichte gemeenschapsdienst moet sneller ingezet worden in het bijzonder tegen sluikstorters. Er moeten meer camera’s geplaatst worden op sluikstortgevoelige plaatsen.
Een winkelbeleid op maat per deelgemeente is noodzakelijk om onze kernen te versterken. In de binnenstad wordt een Winkelloket ingericht, waar iedereen terecht kan voor informatie over de troeven van Brugge als winkel- en culinaire stad. Bij het loket worden ook een aantal faciliteiten voorzien zoals kluisjes, een verzorgingsruimte voor kinderen en sanitaire voorzieningen (zoals in Oostende). Er moet dringend werk gemaakt worden van een kwaliteitsnorm (zoals in Turnhout) om het handelsaanbod in onze winkelstraten te stimuleren en de verschraling van zowel winkelaanbod als horeca-aanbod tegen te gaan.
De stad moet een industriemanager aanstellen, naar anlalogie van de centrummanager die het aanbod aan bedrijfsruimtes in Brugge opvolgt en evalueert. Er is nood aan bijkomende bedrijventerreinen, ook voor hoogtechnologische bedrijven en beloftevolle start-ups. Er moet ingezet worden op de ontwikkeling en verdere groei van Brugge als een innovatieve industriële hub in samenwerking met de kennisinstellingen. Die samenwerking tussen ondernemers, projectontwikkerlaars en de kennisinstellingen moet vormgegeven worden door de oprichting van een Brugse Ondernemerskamer.
Het stadsbestuur moet veel meer inzetten op de activering van werklozen, niet-actieven, NEET-jongeren (jongeren ‘Not in Education, Employment or Training’) en mensen met een migratieachtergrond. Een aanklampend beleid in samenwerking met de VDAB, het OCMW en andere welzijnsverenigingen moet een ‘dichtere’ en meer intensieve aanpak garanderen. Thematische jobbeurzen moeten vraag en aanbod beter op elkaar laten afstemmen en de jobopportuniteiten in de Brugse regio samenbrengen.
Brugge en toerisme gaan hand in hand. Maar we mogen van de toeristen ook enige hoffelijkheid verwachten. Er moet een hoffelijkheidscampagnes komen die gericht is op toeristen, waarbij meer aandacht wordt gevraagd voor de verkeersregels en de algemene netheid. Het stadsbestuur moet de aandacht verleggen van dagjestoerisme naar verblijfstoerisme.
De oprichting van de Subsidiedatabank wordt al jaren aangekondigd maar is er nog steeds niet, ondanks herhaald aandringen door N-VA. Wij dringen aan op transparantie, zodat het belastinggeld van de Bruggelingen correcter en op een objectieve wijze wordt aangewend. Het is tijd voor een audit langs de uitgavenzijde. Wij pleiten er intussen voor om de werkingsuitgaven te beperken tot het minimum. Er moet werk worden gemaakt van de financiële consolidatie van de groep BRUGGE, dat zijn de stad, het OCMW, Mintus en alle welzijnsverenigingen. Zo behouden we het overzicht in het complexe, financiële bos. Ook de financiën van de stedelijke vzw’s en de autonome gemeentebedrijven wordt grondig onder de loep genomen, gelet op de impact op de stadskas. Meer transparantie in de Brugse stadsfinanciën is essentieel.
Voer een schuldplafond of –norm in. Op die manier ontstaat er een drempelbedrag waarbij de schuld per inwoner niet mag overschreden worden. De schulden van vandaag zijn immers de belastingen van morgen.
N-VA Brugge pleit voor een autoluw Brugge en vraagt een alomvattend – dus niet ad hoc – plan dat wordt opgesteld in en na overleg met alle betrokkenen. Inwoners van Brugge moeten voorrang krijgen om hun auto dichtbij hun woning te kunnen parkeren. Parkeerfaciliteiten onder meer aan het Kantcentrum moeten gegarandeerd blijven.
Trouwen in open lucht moet ook in Brugge mogelijk zijn. Brugge blijft dit weigeren, zonder opgave van ernstige redenen. Aan alle praktische bezwaren kunnen worden verholpen.
Er moet werk gemaakt worden van meer kinderopvangplaatsen, die zijn broodnodig in onze stad.
Het mooiste, drukst bezochte en meest iconische monument van Brugge – ons Belfort en de Hallenzalen – zijn toe aan restauratie. De restauratie van het Belfort kan niet blijven worden uitgesteld. Ook de lokettenzaal van het stationsgebouw verdient respect. Hoewel deze restauratie niet de directe bevoegdheid van de stad is blijft het evident dat Brugge de toestand van alle beschermd erfgoed ter harte neemt om de beloofde restauratie uit te voeren.
in alle Vlaamse provincies, behalve in West-Vlaanderen, is er voltijds secundair muziekonderwijs. West-Vlamingen moeten nu naar Evergem afreizen en op internaat om muziekonderwijs te kunnen volgen. Brugge is omwille van zijn vlotte bereikbaarheid én als West-Vlaamse muziekstad met rijke traditie de perfecte locatie. Het stadsbestuur moet dringend gebruik maken van het aanbod van de Vlaamse overheid.
Het meer dan duizend jaar oude verhaal van Brugge kan, net zoals de zeer succesvolle ‘Canon van Vlaanderen’, in enkele onderwerpen of ‘vensters’ worden verteld. De ‘Canon van Brugge’ zou het gemeenschapsgevoel en onze identiteit versterken.
Tover een deel van het Walpleintje tijdens de weekends om tot een Brugs ‘Place du Tertre’ waar plaatselijke kunstenaars kunnen werken en tonen aan de voorbijgangers. Op een andere plaats in de stad – bvb op de Vismarkt – kan ook maandelijks een lokale kunstenmarkt worden georganiseerd.
Aansluitend op de jongste gemeenteraad – waar de burgemeester toezegde dat het Nederlands voortaan ook in àlle communicatie de eerste taal moet zijn in Brugge – moet het stadsbestuur er eveneens over waken dat het Nederlands de taal is in het hele stadsbeeld. Wie daartegen zondigt kan niet genieten van stedelijke steun.
Er moet een fusie komen tussen onze twee ziekenhuizen: AZ Sint-Jan en AZ Sint-Lucas. Om dit snel te realiseren vragen wij een onafhankelijk bemiddelaar aan te stellen. Zoals dit bij de fusie van de havens van Zeebrugge en Antwerpen gebeurde, moeten beide partners zich goed voelen bij deze belangrijke zeer nodige operatie.
Het heeft nu al véél te lang geduurd. Zowel Club als Cercle hebben recht en nood aan een eigen stadion. Alle krachten en middelen – diplomatische en vergunningsgewijze - moeten worden ingezet om dit te realiseren.