Gemeenteraad van 29 april 2024: Geert Van Tieghem

Interpellaties

1/ Verplichte inschrijving van leefloners bij de VDAB

Het Vlaams Parlement keurde op woensdag 17/4 jl. een ontwerpdecreet goed dat leefloners verplicht om zich in te schrijven bij de VDAB.Van alle mensen met een leefloon is-- opmerkelijk -- na één jaar amper één op de vijf aan het werk.Als leefloners zijn ingeschreven bij de VDAB, stijgt dat naar 40 procent. Onze vragen :

Welke acties/stappen zal OCMW/stadsbestuur ondernemen hieromtrent ?
Zal het OCMW zelf de begeleiding naar werk opnemen of zal het beroep doen op de diensten van de VDAB ?
Welke (bijkomende) inspanningen zal Brugge doen om (meer) leefloners aan de slag te krijgen ?
Hoeveel leefloners waren er in Brugge eind 2021/2022/2023 en hoeveel leefloners vonden in 2021/2022/2023 effectief de weg naar regulier werk ?

1/ Gunning softwarepakket voor afhandeling van GAS-boetes - Meer ‘vergassen’ komt verkeersveiligheid ten goede én zal de Brugse stadskas geen windeieren leggen

Dit punt zijn we vanuit onze N-VA fractie uiteraard genegen.Het sluit naadloos aan op onze interpellatie in de gemeenteraad van januari 2024 toen we een oproep lanceerden om het Brugse GAS- reglement aan te passen aan de nieuwe GAS-wet, gestemd in het Vlaamse Parlement eind vorig jaar.

U weet dat wij absoluut voorstander zijn van een andere aanpak : “NIET meer boetes, maar een aantal inbreuken integreren in de Brugse Gasregelgeving, en niet meer onder het strafrecht” ! Inbreuken op het C3 verkeersbord, dat de autovrije/autoluwe zone in de binnenstad aanduidt, kunnen immers ook via GAS 4 beteugeld worden.Ook foutief stilstaan/parkeren valt onder GAS 4.“Nu gaan al deze inkomsten immers naar de federale kas, 0 € naar de stadskas !”Dit gaat over miljoenen euro’s die de Brugse stadskas niet ontvangt !

In het berek van vorige week meldde de burgemeester alvast dat in de gemeenteraad van mei een voorstel op tafel komt om heel wat overtredingen voortaan te ‘vergassen’ ….We kijken alvast uit naar de uitbreidingen in de lijst.

Zal dit ook over GAS 5 gaan ? (er wordt hieromtrent niets vermeld)   (snelheidsovertredingen op plaatsen waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 km per uur)  Sedert 1/2/2021 heeft een lokaal bestuur immers de mogelijkheid om deze overtredingen via een GAS-boete te regelen.

Brugge maakt heden ten dage nog steeds geen gebruik van deze mogelijkheid.Vanuit onze N-VA fractie roepen wij het bestuur op om GAS 5 te introduceren, zodat ook deze ontvangsten niet langer naar de federale kas gaan, maar naar onze stadskas.Stad Brugge kan/moet deze snelheidsovertredingen voortaan zelf sanctioneren i.p.v. via het strafrecht.(bijvoorbeeld: aanschaffen van 1 of meerdere mobiele flitspalenl)Met deze middelen kan de stad Brugge ook blijven investeren om de huidige verkeersinfrastructuur te verbeteren en nog veiliger te maken.Denk maar aan de (her)aanleg van straten fietspaden en voetpaden. Dit zal ook de kans op ongevallen verkleinen en de verkeersveiligheid in onze stad ten goed komen.

Voor alle duidelijkheid, wij pleiten absoluut niet voor nog meer boetes, integendeel, het mag absoluut geen pestboetebeleid worden, maar de opbrengst van vele overtredingen moeten naar de stadskas komen via de gasregelgeving, en niet langer naar de federale kas.   Dit gaat jaarlijks over vele miljoenen euro’s die onze stadskas wel kan gebruiken, in deze budgettair moeilijke tijden.  In 2023 beliepen de gasontvangsten amper 100.000 € ….. En zo krijgen we forse, extra middelen om te investeren in meer verkeersveiligheid.

Heel wat andere Vlaamse gemeenten hebben hier wel reeds werk van gemaakt.(Gent, Oostende, Koksijde, Putte, De Panne, Middelkerke, Wingene, …)

Zal Brugge GAS 5 ook toepassen voor snelheidsovertredingen ? Zo vallen deze overtredingen niet langer onder het strafrecht.

2/ Gebruik van de persoonlijke smartphone – ook bij de stad ?

Het is meer dan zinvol om concrete richtlijnen uit te vaardigen wat het gebruik van de persoonlijke smartphone in de organisatie betreft.   Deze zijn nodig teneinde een professionele en efficiënte werkomgeving te garanderen.  Zal deze wijziging van het arbeidsreglement ook (binnenkort) toegepast worden binnen de STAD ?

3/ Postbedeling Groep Brugge – inzetten op zuinigheid en efficiëntie

Onze N-VA fractie onderschrijft het voorstel om over te stappen naar de raamovereenkomst van CREAT of AZO, wat de postbedeling betreft.  Hun raamovereenkomsten werden gegund aan Easypost (niet B-Post) Ieder voorstel dat de kwaliteit van dienstverlening niet vermindert en een heuse kostenbesparing betekent (in casu 132.000 €) zijn we uiteraard genegen !   Ook positief is het feit dat het voorstel de ganse GROEP Brugge betreft (stad, OCMW en Politie), waarvoor we al meermaals in deze raad gepleit hebben.  Elke uitgave moeten we steeds vanuit de GROEP Brugge bekijken, wat meestal schaal- en efficiëntievoordelen zal opleveren.

Wat onze N-VA fractie betreft, moeten we wel volop verder blijven inzetten op een digitale communicatie, waar mogelijk én wenselijk.  (cfr. ouderen)

Maar we moeten tezelfdertijd ook werk maken om de schriftelijke communicatie via de post efficiënter en goedkoper te maken, door bijvoorbeeld geen 3 brieven maar slechts 1 brief naar de burger te sturen. Ik verwijs hiervoor naar mijn tussenkomst in de gemeenteraad van februari 2023.   Wie bijvoorbeeld vandaag een opknappremie toegekend wordt vanuit de stad, ontvangt in een tijdspanne van amper 14 dagen 3 brieven met dezelfde inhoud in zijn brievenbus : eentje van de schepen van Ruimtelijke Ordening en huisvesting,  eentje vanuit de Cluster Omgeving en dan nog eentje van de schepen van Financiën ….   Wil het stadsbestuur deze geldverspilling en inefficiëntie stoppen ?  (profileringdrang van een aantal schepenen ?)

4/ Projectvoorstel ter versterking van de nabijheid lokale politie                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     Onze N-VA fractie onderschrijft dit projectvoorstel, gelanceerd door de FOD Binnenlandse Zaken.   Een goed werkende nabijheidpolitie is essentieel binnen de basispolitiezorg.  Het is van fundamenteel belang dat de politie te allen tijde zichtbaar, aanspreekbaar en contacteerbaar is door de burger.

Het uitgewerkte Brugse voorstel focust wel uitsluitend op een digitale bereikbaarheid.  Vanuit onze N-VA fractie roepen we het stadsbestuur wel op om niet alleen in te zetten op een goede online bereikbaarheid, maar ook op het verhogen van de fysieke bereikbaarheid (in persoon).  In die zin herhalen we ons voorstel om in onze binnenstad een huisvesting te voorzien (bv Kartuizerinnenstraat), waar onze politie 24u/7 dagen op 7, fysiek bereikbaar is ten dienste van de bevolking.   (nachtpermanentie, zoals in sommige andere steden)

5/ ticketverkoop Visit Bruges via In&Uit – de logica zelve

Tot op vandaag kon Visit Bruges – lees STAD Brugge – geen tickets verkopen voor evenementen en voorstellingen.   De stad beperkte zich louter tot het verschaffen van inspiratie en informatie aan bezoekers.  Hier ligt een samenwerkingsvoorstel (dd. 21/3/2024) op tafel die Visit Bruges de mogelijkheid bied om op het account van In & Uit (Brugge Plus vzw) tickets te verkopen voor evenementen en voorstellingen, dit zowel online als in haar fysieke verkooppunten.

Dit is eigenlijk de logica zelve ….  Waarom was dit vroeger niet mogelijk ?  Waarom zat de ticketverkoop vroeger exclusief bij In & Uit ?  Hoeveel inkomsten/bezoekers hebben we zo in het verleden al niet misgelopen, vragen we ons af ?