Zomerbars niet gelijk waar neerpoten

Op 20 april 2021, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen

Onbegrijpelijk dat nu aan tijdelijke zomerbars wordt gedacht op plaatsen en in straten waar horecazaken vechten om te overleven. Hoe goed en nobel de intentie van het stadsbestuur ook is om bijkomende zomerbars te faciliteren in Brugge, toch vindt N-VA Brugge dit een fout signaal en een pijnlijke opdoffer voor de noodlijdende reguliere Brugse horeca. “Na een rampzalig coronajaar moet alle mogelijke steun naar de vaste horeca en gevestigde waarden gaan”, stelt raadslid Nele Caus. Het water staat deze zwaar getroffen sector niet aan de lippen, bij velen stroomt het in de mond. De horecazaken werden als één van de eersten gesloten en zullen bij de laatste zijn om de activiteit te kunnen hernemen. Veel ruimte is er niet meer. De centen zijn op en de moraal ook.”

N-VA Brugge pleit er daarom eerder voor om naar het voorbeeld van Kortrijk bijkomende zomerbars tot een absoluut minimum te beperken. In normale tijden bieden deze pop-ups een meerwaarde en kunnen ze leven in de brouwerij brengen. Uiteraard als dit loyaal gebeurt, met name binnen een gelijk speelveld met gelijke spelregels. Want ook daar dreigt het schoentje wel eens te wringen. Naar de toekomst toe dringt een heus horecacharter pup-ups zich op.

Maar nu moet het stadsbestuur toch beseffen dat na een loodzwaar coronajaar de situatie gans anders is en men een fout signaal geeft met deze bijkomende concessies, legt Nele verder uit. Dergelijke beperking kan trouwens op de steun van de bevolking rekenen. Zo blijkt uit een recente poll onder de lezers van een krant waarbij 71% zo’n beperking een goede maatregel vindt.

Raadslid Caus wenst te benadrukken dat N-VA Brugge zeker niet tegen zomerbars tout court is. Net als veel Bruggelingen zijn we dergelijke sympathieke initiatieven vaak genegen, net zoals de picknicktafels en de groene stoeltjes. In horeca-arme gebieden zijn zomerbars zeker een meerwaarde. Het zorgt voor verbinding en versterkt het sociaal weefsel in de buurt zoals bij Bar Visart op Kristus Koning. Pop-ups als Parkkaffee kunnen een extra troef zijn om Brugge als gevarieerde bestemming op de kaart te zetten. Eén van de 3 genoemde locaties in Koolkerke kan zo’n mooie meerwaarde betekenen. Maar pal in het centrum in het Astridpark? Dat is een brug te ver.

Een bekende restauranthouder getuigde meteen dat dit de schaamte voorbij is. We zweten het al 6maanden uit en nu ‘verkoopt’ het stadsbestuur licenties voor een pop-up bar. Wij begrijpen deze frustratie en vragen daarom het Brugse stadsbestuur om, als de horeca terug mag geleidelijk heropenen, hen alle steun en kansen te geven om de verloren omzet goed te maken. Ga in overleg en kijk welke extra ruimte(pleinen, laad-en loszones, parkeerplaatsen, …) er ter beschikking kan gesteld worden en zoek samen naar creatieve oplossingen om de Bruggelingen en vele bezoekers snel terug naar onze zwaar getroffen zaken te krijgen.

Zoals al eerder gezegd, ook dat is samen sterk tegen Corona, besluit Nele.