Tussenkomsten Nele Caus, gemeenteraad 24 april 2023

Op 2 mei 2023, over deze onderwerpen: Nieuws van de Gemeenteraad

1/ Stadsgebouwen - afbreken gebouwen en restaureren beschermd centraal gebouw op de site Boninvest 3 - fase 1 - ontwerp - wijze van gunnen - goedkeuring.
Met onze fractie gaan we dit uiteraard goedkeuren gezien het een dossier is dat we erg genegen zijn.
Maar ook onze fractieleider en zeer gewaardeerde collega Geert Van tieghem zijn wij enorm genegen. En nog meer zijn nachtrust. Daarom dwingt dit dossier ons toch om hier even op tussen te komen.
Ik verduidelijk even:
We lezen hier dat het afbreken van de gebouwen EN de restauratie van het beschermd centraal gebouw op 124.921,43 euro incl. btw beraamd wordt. We hebben dit bedrag drie, vier keer herlezen. Maar neen, het is wel degelijk 124 921, 34 euro. Laat ons toe om te zeggen dat dit op het eerste zicht nogal aan de lage kant lijkt. Begrijp ons niet verkeerd, we vragen zeker niet om geld door ramen en deuren te smijten. Maar als dit bedrag nadien te laag blijkt te zijn, zal er weer extra werk op de plank liggen. En moet onze fractieleider weer tussenkomen over verrekening nummer 1, verrekening nummer 2…. Iets wat hij niet graag doet en u zelf ook niet graag ziet gebeuren.
Beste mevrouw de schepen, kunt u ons geruststellen en bevestigen dat dit bedrag een juiste inschatting is van de totale kostprijs? Al was het maar om die vervelende verrekeningen en bijhorende tussenkomsten van onze fractieleider te vermijden.

2/ De onzichtbare betaalautomaat

Eigendommen - stedelijk onroerend patrimonium - opstalovereenkomst met Mintus in functie van de bouw en exploitatie van een ontmoetingscentrum, Scharphoutstraat 42 - goedkeuring.
We hadden vanuit onze fractie dit punt graag aangegrepen om u te waarschuwen. Er wordt ons hier gevraagd om een opstalovereenkomst in het kader van een ontmoetingscentrum in Lissewege goed te keuren. Wat wij uiteraard gaan doen. Maar we zijn bijzonder ongerust met onze fractie want er zijn blijkbaar vreemde zaken aan de gang in Lissewege. Het mooiste witte polderdorp van Vlaanderen wordt geconfronteerd met bizarre fenomenen. Misschien zijn er wel duistere krachten aan het werk, wie weet… Zeker als daar een ontmoetingscentrum komt, moeten we waakzaam zijn.
Vorige week konden we allemaal in de media vernemen dat er goed nieuws was voor Lissewege, eindelijk een bankautomaat! Trots zagen we bevoegde schepenen met een bankkaart en afgehaald geld in de krant en op de sociale media verschijnen.
Wat een opluchting voor Lissewege, eindelijk kon men terug geld afhalen. Zeker als het  nieuwe ontmoetingscentrum er is, zal deze automaat zijn meerwaarde bewijzen.
Ter voorbereiding van de gemeenteraad ging ik afgelopen weekend  naar Lissewege. Ik wou eens polshoogte nemen van waar dat nieuwe centrum juist komt en zien hoe de situatie ter plaatse is. Ik besloot om wat langer te vertoeven in Lissewege en de lokale handel te steunen en wou geld afhalen. Naarstig ging ik op zoek naar die fameuze automaat. Elke straatje en raampje afgespeurd, maar wat bleek… Nergens geen automaat te vinden! Ook niet waar de Scharphoutsite komt. Gaat dit dan over een onzichtbare automaat? Of is die onverwachts terug veranderd in een doodgewoon raam?
Of moet misschien hier ook nog een opstalovereenkomst komen?
Misschien weet u wel waar die onzichtbare of minstens onvindbare geldautomaat zich bevindt? En waar u die twintig euro uit de muur gehaald hebt?
Verlos ons uit ons lijden en vertel ons aub waar die onzichtbare automaat zich bevindt ;-)

3/ IP: Geweld in Brugge , deel 143
Laat ons zich even verplaatsen in de huid van een bezoeker aan de mooiste stad van Vlaanderen, een toeriste genaamd Mary. Mary is met de trein naar Brugge afgereisd. Enthousiast haast Mary zich het station uit op zoek naar vervoer naar haar hotel. Terwijl ze staat te wachten op de bus, ontstaat pal voor haar neus een heuse vechtpartij tussen dronken mannen. De situatie loopt al helemaal uit de hand als er ook nog een mes aan te pas komt en iemand gewond raakt. Gelukkig arriveert haar bus op dat moment en kan ze snel aan dit niet al te fraaie incident ontsnappen. Maar dat kan tellen als eerste impressie van Brugge. Mary laat het niet aan haar hart komen en wat later ,nadat ze goed en wel in haar hotel geïnstalleerd was, trekt ze de stad in. Maar wat nu weer? Op klaarlichte dag midden in de drukke winkelstraat ziet ze jongeren amok maken, en weeral wordt daar een mes bovengehaald en bedreigen ze elkaar.  Telkens maar weer vraagt Mary zich af of ze wel in Brugge is. Na een paar dagen al het moois van Brugge én minder fraaie taferelen in zich opgenomen te hebben, vertrekt Mary terug uit Brugge met de trein. In de stationsomgeving is het nog steeds van dat en ziet ze weer groepjes rondhangen met blikken bier en flessen drank bij zich. Haar laatste beeld van Brugge…
Mijnheer de burgemeester ik trek het bewust op flessen, maar zo wil ik niet enkel aankaarten dat het onveiligheidgevoel bij de Bruggelingen door dergelijke incidenten stijgt, maar ook bij onze bezoekers. We lazen in de pers dat u mee onze bezorgdheid deelt en de lokale politie de situatie van nabij opvolgt.  Omdat de lokale politie vaak moet bijspringen, lanceerden u en de korpschef een oproep naar Minister Verlinden zodat er meer spoorwegpolitie kan bijkomen. Concreet hebben we volgende vragen:
1.Welke bijkomende maatregelen en acties werden er intussen genomen?
2.Werd er reeds gevolg gegeven aan uw oproep naar de bevoegde minister toe?
3. Zitten deze incidenten in stijgende lijn?
Ik herhaal onze vraag voor meer blauw op straat zodat de politie veel zichtbaarder en permanent aanwezig is op de gekende ‘probleemplaatsen’. Dit werkt, kijk maar naar Londen en de Bobby’s of de Caribinieri in Firenze. Hun loutere aanwezigheid werkt geruststellend voor de burgers én ontradend. Bovendien zijn zij ook direct aanspreekbaar en kunnen de bezoekers ook informeren.                                                                                                                                 Tenslotte denken we graag, als verantwoorde aanbodspartij, met u mee hoe we die aanhoudende problematiek in de stationsomgeving kunnen aanpakken. Misschien moet men overwegen om meer repressieve maatregelen in die buurt in te voeren naar analogie met de uitgangsbuurt. Kan ook hier gekeken worden om een plaatsverbod in te voeren? Of meer algemeen een samenscholingsverbod?In andere steden en gemeenten geldt soms een alcoholverbod op het openbaar domein in welbepaalde zones. Het glasverbod in de uitgangsbuurt heeft toch ook al de rust ietwat doen terugkeren?  Het lijkt misschien een drastische maatregel, maar enkel een kordate aanpak zal werken in de stationsomgeving.  Bent u bereid de mogelijkheid van deze suggesties van een plaatsverbod, samenscholingsverbod en alcoholverbod op openbaar domein voor de stationsomgeving te onderzoeken?
We kijken uit naar uw antwoorden.