Tussenkomst van Martine Bruggeman / Gemeenteraad 27 februari 2023

Op 6 maart 2023, over deze onderwerpen: Cultuur en toerisme, Nieuws van de Gemeenteraad

Tussenkomst punt 40 + herhaling: geef Till Borchert de titel “ereconservator” (n.a.v. gift Koning Boudewijnstichting).

Onze N-VA fractie zal dat punt zeker goedkeuren en we zijn er fier op dat dit prachtig werk in Brugge permanent zal te zien zijn.

In de motivatie lezen we dat de schenking vanuit de Verenigde Staten van een Memlingschilderij om verschillende redenen een goede zaak is voor Brugge en haar musea omdat het aantoont dat het investeren in contacten met particuliere verzamelaars een band van betrokkenheid met Brugge genereert die op termijn oplevert.

En inderdaad, museumdirecteur Till Borchert was verantwoordelijk voor de contacten met particuliere verzamelaars en met de Koning Boudewijnstichting en heeft door zijn toedoen deze Memling naar hier kunnen halen. Het deed ons dan ook plezier dat in de overeenkomst met de stad Brugge duidelijk te lezen staat dat de verwijzing naar het tentoongesteld werk altijd de volgende tekst moet bevatten: “Gift from Ambassador J. William Middendorf en de King Baudouin Foundation United States (KBFUS), in honor of Till-Holger Borchert.”

Ik herinner mij dat ik in de GR van 30 mei vorig jaar een aantal kwaliteiten van Till Borchert opsomde. Het is een feit dat hij als curator van spraakmakende tentoonstellingen, als auteur maar zeker als versterker van de internationale relaties aardig wat opportuniteiten aan de stad heeft bezorgd.

Ik pleitte er toen ook voor om Till de titel van “ereconservator” van Musea Brugge te schenken en ik vroeg u een gelegenheid te creëren om hem deze verdiende titel te kunnen aanreiken.

Onze N-VA fractie was er toen nog rotsvast van overtuigd dat u, meneer de schepen, als erudiet kunst- en cultuurliefhebber (!) dit voorstel een warm hart zou toedragen, en u heeft bevestigd dat u het zou bekijken.

Tot nu toe hebben we nog niets gezien of gehoord. Vandaar dat ik deze schenking aangrijp om mijn vraag te herhalen. Heeft u al bekeken wat de concrete mogelijkheden zijn ? Wij kijken er alvast naar uit.