Gemeenteraad van 28 en 29 augustus 2023 - Tussenkomsten van Ilse Coopman

Op 12 september 2023, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken, Nieuws van de Gemeenteraad

De bussen van De Lijn, die vervoeren niet enkel, zij beroeren ook. En nog geen klein beetje. Ik neem u graag  mee door een bloemlezing van de mails die ik ontving. Ongetwijfeld zullen vele collega’s deze verzuchtingen van Bruggelingen herkennen en begrijpen.

“De centrumshuttle is zo klein dat het meestal stampvol zit. Je wordt vertrappeld door dagjes- en andere toeristen die de beschikbare (gratis) plaatsen inpalmen.  Dit is veel te weinig om de eigen Brugse bevolking op een comfortabele en vlotte manier te bedienen.”

“Onze wijk wordt niet meer bediend. Voor ons geen probleem maar hoe geraak je daar als je slecht te been bent, minder mobiel of kindjes mee hebt. In plaats van het openbaar vervoer te stimuleren wordt zo de auto gepromoot.”

“Mensen van Assebroek en Sint-Kruis kunnen met het nieuwe systeem niet meer per bus naar AZ st.-Lucas zonder overstappen.”

“Mijn dochter neemt van Ver-Assebroek binnenkort de bus naar school op de Garenmarkt. Tot aan het station of tot op ’t Zand, geen probleem.  Maar dan?  Niets meer.  Dan moet zij en met haar de vele leerlingen die van deze buslijn gebruik maken, te voet verder, tot aan de school.  Kletsnat.”

“Als ik mijn rijlessen in de rijschool in B-Park wil volgen, word ik afgezet aan de Pathoekeweg en dat is nog een heel eind stappen tot aan B-Park”.  Of: “Veel mensen op de Blauwe Toren moeten helemaal tot aan Blankenbergsesteenweg stappen voor een bus te nemen. En in dit ""zomerse"" weer, laat staat als het een strenge winter zou worden. Ik zie soms mensen echt met volle zakken van B-Park sleuren naar de Blankenbergsesteenweg.”

“De mooie en nieuw aangelegde bushalte Titecastraat werd afgeschaft. Nu is er een stopplaats zonder voorzieningen enkele honderden meter verder.”

“Ik zag een vrouw met een rollator zitten langs een drukke weg op een fietsnietje in de berm, auto’s zoefden langs haar heen, zonder schuilhokje of bankje terwijl die er verderop wel nog staan, maar die halte afgeschaft is.”

Beste collega’s, wij en andere collega’s hebben u, stadsbestuur, gewaarschuwd voor deze chaos en dit grote ongenoegen. U wuifde dat toen weg, wat niet bepaald verstandig was. Want ik weet dat ook uw mailbox, beste burgemeester en schepenen, intussen vol liep met berichten vol ergernis. En de tweede golf moet nog komen, wanneer vrijdag de schoolpoorten open zwaaien.  Eerder pleitten wij al voor een versnelde evaluatie, waarbij deze keer wél geluisterd wordt naar de mensen. We zijn  verheugd dat u, burgemeester en schepenen, intussen de noodzaak daarvan inziet door het organiseren van een grote bevraging. Toch dring ik er op aan om meteen een aantal ‘quick wins’ aan te pakken, daar is niets halsoverkop aan. B-Park en Bloso/ Sport Vlaanderen bijvoorbeeld, daar heb je geen langdurige analyse voor nodig. Pas dit meteen aan, iedereen zal blij zijn.

Ik las her en dat sommigen de spreekwoordelijke zwarte piet denken te kunnen doorschuiven naar de N-VA minister van Openbaar Vervoer in de vorige Vlaamse Regering. Nogal goedkoop en doorzichtig. Want de principes die hij voorop stelde zijn correct en toekomstgericht. Immers, een rationalisatie was nodig, op basis van cijfers. Want ja, sommige bussen zaten overvol en anderen leeg. En nee een bushalte waar geen mens gebruik van maakt, die schrap je beter.  Maar dit beslis je natuurlijk op basis van cijfers. Weten is meten. Alleen: die cijfers blijken er vandaag niet te zijn. De Lijn verwijst naar de Stad en de Stad naar de Vlaamse Overheid, dus De Lijn. Maar kennelijk kan niemand zeggen hoeveel mensen welke bushalte gebruiken. Onvoorstelbaar! Beste Lijn en Stad, doe eerst uw rekenwerk en beslis op basis daarvan, wat met dit bussenplan duidelijk niet is gebeurd.

Wij willen alvast dat er vooral rekening wordt gehouden met de noden van senioren, scholieren en minder mobiele medeburgers. We verwachten dat het stadsbestuur deze zorgen ter harte neemt, desnoods door te dreigen met een blokkering van de werkzaamheden.

Tot slot nog een woord over die fameuze gratis centrumshuttle. Ik roep u op aar ook dringend een oplossing voor te zoeken, ook al is die minder evident. Zoals beschreven en zelf ondervonden, die zit vandaag overvol toeristen mét bagage. Dat zal ook zo blijven, want op sites van reisorganisaties wordt dit gratis transport aangeprezen.  Toen ikzelf de test deed en meereed, kon een blinde Bruggeling amper opstappen, laat staan zitten door de toeristen die deze shuttle gebruiken als een soort gratis sightseeingtour. Wij van N-VA pleiten al sinds het begin tegen dit systeem. Want het is geen kerntaak van de stad en gratis bestaat niet. Voor ons moet De Lijn moet de hele binnenstad bedienen, dat moet u gewoon eisen. Bovendien moet er een voorkeursregeling voor Bruggelingen worden gevonden, het zijn zij toch zij die de meer dan 800.000 euro ophoesten voor dat busje.