Gemeenteraad van 26 februari 2024: Ilse Coopman

Op 6 maart 2024, over deze onderwerpen: Leefmilieu en wonen, Mobiliteit en openbare werken

Interpellaties

Wateroverlast Sint-Pieterskerklaan

Op verschillende plekken in Brugge blijven inwoners geteisterd door wateroverlast na de opnieuw hevigere regenval de afgelopen weken. In het bijzonder in de Sint-Pieterskerklaan, waarover collega Pol Van Den Driessche en ikzelf al eerder interpelleerden. Maar recent stond ook de Bloemenwijk in Assebroek onder water.

In beide gevallen zien we hetzelfde stramien opduiken. De mensen ondervonden jarenlang minimale tot helemaal geen last van waterinsijpeling. Maar sinds het uitvoeren van – toegegeven – noodzakelijke werken aan de straten, kampen zij wél met wateroverlast. Kelders, tuinen, speelpleintjes staan blank met alle gevolgen van dien.

Vorige keer vroegen wij u om actie te ondernemen om de getroffen inwoners van de Sint-Pieterskerklaan bij te staan. We vernemen dat experts intussen langskwamen en een dame meldde ons dat een expertverslag de aannemer in gebreke stelt. Andere gedupeerden vernamen nog niets.

De voorbije weken is de regenval opnieuw toegenomen, recht evenredig met de wateroverlast. Met nog grotere schade.

Daarom vragen wij u nogmaals om een stand van zaken en willen we vooral horen wat u doet om de getroffen Bruggelingen te ondersteunen. Want we mogen hen niet in de kou of beter: in het water laten staan.

Welke stappen werden al gezet en welke zullen nog gezet worden?

Wat deed de stad ondertussen om deze mensen te helpen?

Vooral: hoe en wanneer zullen zij worden vergoed voor de schade die door werken in opdracht de stad zijn uitgevoerd?

Welke positie zal de stad zal innemen in deze juridische zaak?

Welke mogelijkheden heeft de stad, of ze nu contractant is of niet, om de belangen van de getroffenen te vrijwaren.

Want een ding is duidelijk. Voor de werken hadden deze mensen geen last, sinds de werken hebben zij wél problemen. Bovenal: deze Bruggelingen hebben geen boodschap aan juridische steekpartijtjes, zij willen alleen maar geholpen en vergoed worden. En dat begrijpen en steunen wij volkomen.

Mail van Mercedes hierover:

De situatie is ons gekend want de expert ging ter plaatse.  Evenwel zal ik geen publieke uitspraken doen in het geschil die de zaak alleen maar kunnen bemoeilijken.  De zaak is in handen van de verzekeraar en de werken werden aanbesteed door TMVW / Farys. De stad is hier dus geen aanbesteder en dus zal het geschil met Farys moeten worden gevoerd.

Vanuit mijn rol als schepen probeer ik wel naar een oplossing te komen.  Ik denk dat het verstandiger de vraag nog 1 maand uit te stellen omdat we dan standpunt zullen kunnen van de verzekeringsmaatschappijen (hoop ik) wat nu niet het geval is.

Gunningverslag rioleringswerken Sint-Pieterskerklaan:

“Aanbesteder - Gunningprocedure : Onderhavige opdracht is een occasioneel gezamenlijke opdracht in de zin van art. 130 van de Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, deels ten laste van:

• Tussengemeentelijke Maatschappij der Vlaanderen voor Watervoorziening (TMVW), Stropstraat 1 te 9000 Gent, vertegenwoordigd door mevrouw M. Porto[1]Carrero, algemeen directeur;

• Stad Brugge, Burg 12, 8000 Brugge”.

Mogelijke repliek:

De stad is WEL aanbesteder (zie gunningverslag hiervoor). Dus kan wel optreden.
Bovendien los daarvan is het de taak van de stad om haar inwoners te beschermen. De opdrachtgevers zijn Farys en de stad samen, ook de omgeving werd heraangelegd. Brugge moet dus haar verantwoordelijkheid opnemen ten opzichte van de gedupeerden. Het principe dat sinds Napoleon geldt is immers heel erg duidelijk. Potje breken is potje betalen. En hier wordt aan alle voorwaarden voldaan. Er is schade, er is schuld (de fout is duidelijk) en er is een causaal verband tussen schuld en schade, dus moet de verantwoordelijke hiervoor opdraaien.
Daarenboven heeft Brugge vertegenwoordigers bij de raad van bestuur van Farys. In de Raad van Bestuur van Farys (TMVW) zetelen namens Brugge Martine Mathys en Philip Pieryns (die laatste is om evidente en gekende redenen verontschuldigd en langdurig afwezig). Zij zitten daar om de belangen van Brugge en van de Bruggelingen te behartigen.

Ik had graag geweten welke initiatieven deze vertegenwoordigers hebben genomen als bestuurder om de betrokken Bruggelingen bij te staan en om hun belangen te behartigen:

Werden er vragen gesteld hierover aan TMVW(Farys) ?;

Hebben zij de moeite genomen om dit te agenderen op de bijeenkomsten van de Raad van Bestuur en wat is er toen beslist? Als bestuurder heb je hiertoe altijd het recht! Waarom zitten wij daar anders?

- Subsidiewerking - goedkeuring Interreg North West Europe - project Green Dense

Onze historische stad vergroenen, wapenen tegen droogte én natte is goed en nodig. Dat we daarvoor over het muurtje kijken bij andere steden, moedigen wij aan. Samen kunnen we meer en leren van elkaar brengt ons verder. De uitdagingen waarvoor we staan zijn immers groot. Dit project heeft aandacht is voor het dichtbevolkte karakter van de deelnemende steden, de erfgoedwaarde en de mobiliteit. Maar wat wil onze stad hier nu écht uithalen? Op die vraag klinkt het antwoord mager. We lezen: ‘De Brugse vertaling van de projectfilosofie vinden wij in het onthardingsplan van openbaar domein (pleintjesplan)’. Op zich een mooie zaak natuurlijk. Maar als je lees dat de bedoeling is om samen te werken rond klimaatrobuustheid met cultureel erfgoed, mobiliteit, sociale wijken is het enkel ontharden met een pleintjesplan weinig innovatief of vernieuwend. Wordt dat de enige meerwaarde van deze samenwerking? We mogen, nee, we moeten toch een pak ambitieuzer zijn dan dit! De uitdagingen waarvoor we staan, vragen meer dan dat. Mijn vraag luidt dus: waarop zal de stad hiermee prioritair inzetten? Ten tweede horen we ook graag of ondertussen al bekeken is binnen dit plan of en waar we zogenaamde tiny forests (een voorstel van mijn collega Nele Caus) als creatieve vergroeningselementen in Brugge kunnen inplanten?

Openbaar domein - raamovereenkomst leveren en lossen van geschilderde planken voor zitbanken

Wie langs de Brugse Vesten of straten draalt, zal het met mij eens zijn dat het herstel en de opsmuk van veel van onze zitbanken echt wel nodig is. Ze bepalen mee het uitzicht van onze propere stad. Op veel plekken ogen ze erg verweerd. We vragen extra aandacht voor deze rustbanken, zodat ze ‘oaltied schoane’ zijn, binnen én buiten het ei. Dat dit efficiënter wordt aangepakt is positief en we geven ook graag pluimen – of zijn het bloemen – voor de aandacht die er is voor toegankelijkheid van picknickbanken. Belangrijk in een warme, inclusieve stad.

Van senioren, zo ook van onze eigen N-VA Denktank 60 +, horen wij nog vaak de nood aan meer zitbanken in de deelgemeenten. Zij die iets minder vlot te been zijn, hebben wel eens nood aan een rustplek tijdens een wandeling. Als die bovendien op een buurtpleintje staan, zorgen ze soms voor fijne ontmoetingen. Een mooi middel tegen de eenzaamheid die te veel ouderen kwelt.

Daarom hebben wij ook een concreet voorstel voor u, als schepen die zich over het openbaar ontfermt en voor de andere schepenen die de ouderenzorg behartigen.

Waarom bevragen we de bewoners en bezoekers van woonzorgcentra niet waar zij extra zitbanken zouden willen in de deelgemeenten van onze stad? Ik weet, dat kan digitaal, maar gezien de doelgroep kunnen we eenvoudigweg een postbus in die woonzorgcentra plaatsen. Daar zijn er nogal wat van gespreid over het Brugse. Laat hen en hun bezoekers, familie suggesties doen voor locaties waar extra zitbanken hen verpozing kunnen bieden. Een echte vorm van burgerparticipatie. Het stimuleert hen te blijven bewegen, want rust roest én levert zeker nieuwe creatieve plekjes op.

Facilitair beheer - leveren van brandstoffen met tankkaarten voor de stadsvoertuigen

Hier wordt onze goedkeuring gevraagd voor het instappen in een raamcontract voor het leveren van brandstoffen met tankkaarten voor het wagenpark van de stad. We zullen dit uiteraard goedkeuren. Zoals eenieder weet, is het maken van de omslag van fossiele naar duurzame energie de nieuwe norm. Daarom grijp ik dit punt aan om naar de stand van zaken op dit vlak te peilen bij het wagenpark van de stad. Hoeveel van de wagens zijn hybride, hoeveel wagens zijn volledig elektrisch en welke percentages bedragen deze twee groepen ten opzichte van de hele vloot? Wat zijn de plannen en de termijn van de stad om dit elektrificeren op te schalen?

Aansluiten IP bussenplan Janos en Chris:

We sluiten ons aan bij de terechte bezorgdheden van mijn collega raadsleden over een aantal nieuwe elementen in het nieuwe bussenplan. Zoals vorige keer ook aangehaald is het nieuwe systeem van de flexbussen duidelijk nog te weinig gekend bij de Bruggelingen, zeker de ouderen. Ondanks de communicatie in het stadsmagazine, blijven wij merken dat mensen dit systeem nog niet kennen. Zoals ik vroeg in een schriftelijke tussenkomst, hierover herneem ik nog eens de oproep om deze communicatie nog eens op te schalen en te herhalen.

Verder wil ik nogmaals polsen naar de manier waarop de beloofde evaluatie zal georganiseerd worden? Hoe zal men dit aanpakken om de pijnpunten te bevragen en verzamelen? Kan de extra ondersteuning en communicatie ook gekoppeld worden aan het verzamelen die punten die ook na de doorgevoerde aanpassingen structureel problematisch blijven?