Exotische restaurants/winkels en nachtwinkels

Op 31 januari 2023, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen, Nieuws van de Gemeenteraad

Interpellatie GR door Nele Caus

Het is niet de 1e keer dat we hierover moeten tussenkomen. We zien almaar meer handelszaken verschijnen waar de nodige bedenkingen kunnen bijgemaakt worden. De noodzaak aan opgedreven controles is dan ook een harde realiteit. Want dit is gewoonweg oneerlijke concurrentie.

Het is nochtans een kerntaak van een overheid om een gelijk speelveld met gelijke spelregels te creëren. En dat schiet men er in Brugge toch wel behoorlijk bij in.

De cijfers zijn erbarmelijk slecht, er was gewoonweg geen enkele zaak in orde. Echt verschieten doen we echter niet als fractie want eerlijk, men heeft het gewoonweg veel te ver laten komen.

Het retail & horecalandschap in brugge is behoorlijk veranderd . De kwaliteit is vaak erop achteruit gegaan en we zien teveel eenheidsworst verschijnen. Veel te laat is men met een retai & horecaplan gekomen. U kent onze kritiek hierop, en deze blijkt weeral terecht. Het resultaat is dat er te weinig kwaliteit geleverd wordt en bovendien de regels flagrant aan de laars gelapt worden. Nochtans gelden de regels voor iedereen, toch?

Het is een goede zaak dat de controles nu worden opgedreven. Zorg ervoor dat men de regels kent en blijf erop controleren.

Samen moeten we waken over een kwaliteitsvolle uitstraling van onze Stad. Al was het maar voor onze vele lokale helden in onze stad die elke dag het beste van zichzelf geven om Brugge op de kaart te zetten en kwaliteit te leveren aan hun klanten en de vele bezoekers. We kunnen het dan niet toestaan dat er pal naast hun deur afbreuk gedaan wordt aan Brugge als sterk merk en we een minder aantrekkelijke bestemming worden. Bovendien is het dat oneerlijke concurrentie. De regels gelden voor iedereen.

Dus beste stadsbestuur, maak werk van een gelijk speelveld met gelijke spelregels en zorg dat deze oneerlijke concurrentie stopt. We kunnen niet toestaan dat dergelijke zaken een smet vormen op onze uitstraling.

Dankuwel