Evaluatie Wintergloed/Kerstmarkt/Lichtwandeling

Op 31 januari 2023, over deze onderwerpen: Cultuur en toerisme, Economie en ondernemen, Nieuws van de Gemeenteraad

Interpellatie GR door Nele Caus

Voorzitter, collega’s

Het is weer voorbij, neen niet die mooie zomer maar wel de gezelligste periode van het jaar, de kerstperiode.

Eindelijk hebben we die vervelende coronabeperkingen achter ons kunnen laten. Het was gezellig druk, zelfs soms tot op de koppen lopen op de gekende drukke plaatsen, maar ah dat hoort erbij nietwaar? Traditiegetrouw hebben we dan ook een paar vragen en opmerkingen.

In de pers lazen we al dat u gans de eindejaarsperiode en Wintergloed ronduit positief evalueert. De cijfers liegen er niet om, maar liefst 945 000 bezoekers, met op de piekdagen tot 55000 bezoekers. Ten opzichte van 2019 betekent dit een lichte daling van 8%, maar naar verluidt is de grote boosdoener hier het feit dat de feestdagen telkens samenvielen met een weekend. Vooral de start was overweldigend. Hoe denkt u naar de volgende editie dit te kunnen counteren en ervoor te zorgen dat GANS de periode een schot in de roos is. Naast de bezoekersaantallen is het ook belangrijk naar het bestedingspatroon te kijken. Is er daar al zicht op? Voor de 1e kon men ook gebruik maken van de uitgebreide parking onder het Zand. Volstond de totale capaciteit van alle parkings samen?

Een belangrijk onderdeel van Wintergloed was uiteraard de Lichtwandeling. Als voorzitter van Brugge Plus kunt u uiteraard niet anders dan ronduit positief zijn. Maar navraag leert ons dat die mening toch niet helemaal gedeeld wordt bij de Bruggelingen. U koos voor een compacter parcours en trok ook de kaart van Brugge-West met als speerpunt het nieuwe BMCC. Gans de kerstbeleving trok uiteraard veel volk naar Brugge maar of het Lichtparcours hier de doorslaggevende factor was, blijft toch maar de vraag. U kunt stellen dat men met het nieuwe parcours Brugge kon her ontdekken. Maar wat met de Bruggeling zelf? Die klinkt alvast een pak minder tevreden. Het is een beetje als met de Triënnale, ook hier miste men met deze edite een echte ‘WAW-factor’. Er was niet meteen een installatie die eruit sprong. Ook bij de Triënnale had men bij de laatste editie dit gevoel, omdat men natuurlijk na de fameuze Walvisinstallatie hoge verwachtingen had. Onze suggestie zou zijn, laat ook eens de andere kant van Brugge mee fonkelen in het lichtparcours en zorg vooral voor iets dat er echt uit springt.

Heeft u al zicht op de totale kostprijs van de Lichtwandeling? Vorige edities sprak men van rond de €700 000. Experts ter zake vertelden ons dat dit toch een pak goedkoper kan, tot zelfs mogelijks aan een derde van de prijs. Ook iets om over na te denken.

En tenslotte, de kerstmarkt. Alle pogingen ten spijt, we blijven koele minnaars van die zwarte containers. Wat onze fractie betreft ademt dit nul komma nul kerstsfeer uit en blijven we ijveren om dit terug te vervangen door de houten kerstchalets zoals we overal zien (Antwerpen, Rijsel, …). Ook de voorzitter van het BHC riep op om dit toch minstens te overwegen. Kan deze mogelijkheid bekeken worden en de containers doorverkocht worden?

Hoe was de algemene evaluatie van de kerstmarkt zelf?

Alvast bedankt voor uw toelichting.