Nieuw openbaar vervoersplan moet Brugge op de rails zetten.

Op 8 maart 2012

Het Brugse openbaar vervoersplan is opgebouwd in stervorm. Na hun vertrek aan het station rijden de meeste bussen langs het Zand en het historische stadscentrum. Deze hoge frequentie is een troef voor de toerist die ons werelderfgoed wil bezoeken. Tegelijk vormen de vele zware en vervuilende bussen voor een nodeloze belasting van de binnenstad. Ook voor de inwoners van de randgemeenten is het huidige plan niet altijd een zegen. De rit door het centrum zorgt immers voor een langere reistijd.

Om de historische binnenstad te ontlasten en een betere mobiliteit aan te bieden aan de Bruggeling pleit de N-VA dan ook voor een gedurfde, maar doordachte hertekening van het bussenplan. Wie van het station naar de randgemeenten reist moet via de ring snel ter bestemming raken. Het aantal bussen in de stadskern moet omlaag om de binnenstad écht verkeersluw te maken. Randparkings moeten een vlotte en rechtstreekse verbinding krijgen met het station en het centrum.

Maar onze ambitie gaat verder. N-VA Brugge trekt voluit de kaart van de groene mobiliteit en zet in op een tramverbinding voor de binnenstad. Een tramlijn zonder bovenleiding die onze historische stadsgezichten zou kunnen ontsieren. Deze tram, die ondermeer de randparkings met de binnenstad en het station moet verbinden, wordt gevoed door inductie. Dit wil zeggen dat de voedingsinstallatie, in tegenstelling tot het klassieke bovenleidingssysteem, zich onder het wegdek bevindt. Ook elektrische bussen kunnen hiervan gebruik maken. Net als nieuwe voertuigen voor de stadsdiensten.

De kostprijs voor het aanleggen van een inductiesysteem ligt weliswaar hoger dan een klassieke bovenleiding maar als we rekening houden met factoren zoals slijtage kost het systeem, gespreid over een periode van dertig jaar, niet meer dan een klassieke tramverbinding.

Bovendien heeft Brugge met Bombardier een wereldspeler op het vlak van mobiliteit op zijn grondgebied. Een samenwerking met dit bedrijf is niet enkel goed voor de werkgelegenheid, ook Bombardier heeft voordelen bij een modelproject in zijn eigen achtertuin en Brugge kan zich profileren als innovatieve en groene stad. N-VA Brugge dringt er dus op aan dat dit voorstel grondig wordt onderzocht, waarbij met alle factoren rekening wordt gehouden.

Voor de N-VA is het duidelijk: Brugge moet naar de toekomst kijken als we deze stad leefbaar willen houden. Het mobiliteitsinfarct moet worden tegengegaan en dat kan enkel met gedurfde, doordachte maatregelen. We moeten volop inzetten op duurzame, groene maar vooral betere mobiliteit. De verandering begint in Brugge!

Johan Deprez
N-VA Brugge

Johan DeprezDe auteur is Communicatieverantwoordelijke van N-VA Brugge en voorzitter van de werkgroep “Mobiliteit en Openbaar Vervoer”. Hij is ex-treinbegeleider en voormalig onderbureauchef van de Cel Coördinatie Treinbegeleiding (CELCO) van NMBS Mobility en werkt momenteel als parlementaire medewerker van Kamerlid Daphné Dumery. Hij is lid van de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (TreinTramBus.be) , een frequent gebruiker van het openbaar vervoer en volgt al meer dan 15 jaar het reilen en zeilen van de Europese spoorwegmaatschappijen.