N-VA Brugge vraagt levensreddende AED-toestellen in het ‘hartonveilige Brugge’

Op 24 oktober 2015, over deze onderwerpen: Jong N-VA, Senioren

Een AED of Automatische Externe Defibrillator is een toestel waarmee men door het toedienen van een elektrische schok het hart van een bewusteloze patiënt kan laten stoppen met fibrilleren, waardoor het opnieuw in een normaal ritme wordt gebracht.

Elke dag worden in ons land, buiten het ziekenhuis, gemiddeld 30 personen getroffen door een hartstilstand. Slechts 7 procent daarvan overleeft. Wil een slachtoffer een grotere levenskans hebben dan moet hij / zij binnen de drie à vier minuten een AED krijgen. Direct reanimeren verdubbelt de overlevingskansen en vermindert ook de kans op eventuele hartletsels achteraf. Dergelijk toestel kan levens redden.

Onze stad blinkt uit in het gebrek aan deze apparatuur. Het Rode Kruis is heel scherp in haar oordeel: ‘Brugge is een hartonveilige stad’. Het overgrote deel van AED-toestellen zijn opgesteld op initiatieven van hotels, parkings, supermarkten en nog een resem andere privé-intiatiefnemers. Slechts vier à vijf toestellen heeft onze stad op eigen domein. In de vele sportcentra is er zelfs geen enkele ter beschikking.

Om het overgrote gebrek aan de levensreddende AED-toestellen in onze stad aan te klagen voeren de Brugse N-VA-jongeren en de N-VA-senioren actie op zaterdag 24 oktober 2015 om 10 uur. Deze zal plaats hebben op de Burg aan het stadhuis.

Op de gemeenteraadszitting van 27 oktober 2015 zal N-VA-gemeenteraadslid Hugo De Bondt het College interpelleren in verband met het schrijnend gebrek  aan AED-toestellen.