Minister Bourgeois legt 10.000ste monument vast op de gevoelige plaat

Op 8 juni 2011
Vlaams minister Geert Bourgeois (zie foto), bevoegd voor Onroerend Erfgoed, maakte vandaag de 10.000ste foto voor de website www.erf-goed.be. Op deze website verzamelen vrijwilligers al vijf jaar lang foto’s van beschermde monumenten en landschappen in Vlaanderen en Brussel. Met zijn bijdrage, een foto van de pas gerestaureerde Onze-Lieve-Vrouwekerk in Brugge, gaf minister Bourgeois dit vrijwilligersinitiatief een symbolisch duwtje in de rug.

De bedoeling van Erf-goed.be is het onroerend erfgoed in Vlaanderen en Brussel te documenteren, in kaart te brengen en te ontsluiten via het internet. Alle erfgoedliefhebbers kunnen hun mooiste foto’s doorsturen en zo meewerken aan het uitbouwen van de website. Op vijf jaar tijd zijn op die manier al 10.000 foto's verzameld. Meer dan 200 mensen droegen al hun steentje bij.

De foto die minister Bourgeois maakte

In de sector zijn talrijke vrijwilligers actief die mee zorg dragen voor ons onroerend erfgoed,” aldus minister Geert Bourgeois. “Het Europese Jaar van het Vrijwilligerswerk is de ideale gelegenheid om hun projecten in de kijker te zetten. Initiatieven zoals deze website maken ons erfgoed bekender bij een breed publiek, en vergroten zo het maatschappelijke draagvlak.”

De website Erf-goed.be toont voor iedere gemeente een kaart, waarop je de locatie van de gefotografeerde monumenten en landschappen in detail kan bekijken. Bovendien zijn er ook thematische kaarten beschikbaar, met bijvoorbeeld alle foto’s van watermolens, oorlogskerkhoven of pastorieën. Bij elke foto krijgt de bezoeker ook nog een korte beschrijving. Door het gebruik van een Creative Commons licentie zijn de foto’s bovendien vrij beschikbaar voor niet-commercieel gebruik.

Erf-goed.be is een zijproject van ArcheoNet.be, een website die dagelijks nieuws brengt over archeologie en erfgoed in Vlaanderen.

Minister Geert Bourgeois maakt een foto van de Onze-Lieve-Vrouwekerk in Brugge